Diaesityksen kehittäminen valokuvauksen opetuksessa
Sundell, Kauko (2011)
Sundell, Kauko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117385
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Miten Poliisiammattikorkeakoulun perustutkintokoulutuksen oppilaat suhtautuvat valokuvien käyttöön valokuvauksen opetuksessa? Onko opetus opiskelijoiden mielestä kokonaisuutena kuviin perustuen miellyttävämpi kokemus kuin perinteiseen tekstimateriaaliin perustuva opetus? Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen tutkimus perustuen loogiseen positivismiin. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu kiinnitettiin kognitiiviseen psykologiaan ja konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimuksen empiirinen aineisto sisälsi 89 kyselyä joihin saatiin 78 vastausta. Vastausprosentti kyselyyn oli 87,6%. Kysely suoritettiin vuoden 2010 aikana kahdelle eri kurssille. Tutkimukseen liittyy myös opetuskokeilu, joka toteutettiin jälkimmäiselle kurssille uudistettuna kuviin perustuvana esityksenä. Tämän kokeilun jälkeen tätä kurssia pyydettiin vastaamaan kyselyyn, joka oli sama, mihin aikaisempi kurssi alkuperäisen opetusmateriaalin kouluttamisen jälkeen vastasi.
Tutkimus osoitti, että oppilaat suhtautuvat kuvien käyttöön positiivisesti valokuvauksen opetuksessa. Tutkimuksessa ei saatu tukea hypoteesille, että opetus kokonaisuutena kuviin perustuvana olisi miellyttävämpi kokemus valokuvauksen opetuksessa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kuvamateriaalin käyttöä on syytä lisätä valokuvauksen perusopetuksessa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto sisälsi 89 kyselyä joihin saatiin 78 vastausta. Vastausprosentti kyselyyn oli 87,6%. Kysely suoritettiin vuoden 2010 aikana kahdelle eri kurssille. Tutkimukseen liittyy myös opetuskokeilu, joka toteutettiin jälkimmäiselle kurssille uudistettuna kuviin perustuvana esityksenä. Tämän kokeilun jälkeen tätä kurssia pyydettiin vastaamaan kyselyyn, joka oli sama, mihin aikaisempi kurssi alkuperäisen opetusmateriaalin kouluttamisen jälkeen vastasi.
Tutkimus osoitti, että oppilaat suhtautuvat kuvien käyttöön positiivisesti valokuvauksen opetuksessa. Tutkimuksessa ei saatu tukea hypoteesille, että opetus kokonaisuutena kuviin perustuvana olisi miellyttävämpi kokemus valokuvauksen opetuksessa. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kuvamateriaalin käyttöä on syytä lisätä valokuvauksen perusopetuksessa.