NÄYTKÖ-toimintamallin pilotointi Turun ammattikorkeakoulussa
Lempinen, Sanna; Seppänen, Karita (2011)
Lempinen, Sanna
Seppänen, Karita
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127482
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa NÄYTKÖ-projektia, joka toteutui Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman ja Turun sosiaali- ja terveystoimen välisenä yhteistyönä. Opinnäytetyö on kirjallisuuspohjainen työ ja sen tarkoituksena oli kuvata NÄYTKÖ-toimintamallin pilotoinnin toteutumista Turun ammattikorkeakoulussa.
Turun ammattikorkeakoulussa aloitettiin syksyllä 2010 NÄYTKÖ-toimintamallin pilotointi kolmessa eri opintojaksossa, joita olivat Ikääntyneiden hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö ja Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen. Tutkimusaineistona olivat toteutussuunnitelmat, jotka saatiin kyseisten opintojaksojen opettajilta keväällä 2011. Työssä käytettiin laadullista menetelmää ja tehtiin sisällönanalyysi opintojaksojen toteutussuunnitelmista. Näin kuvattiin NÄYTKÖ-toimintamallin konkreettista toteutumista.
NÄYTKÖ-toimintamallissa käytettiin tutkimusklubitoimintaa. Tutkimusklubien tavoitteena oli tuoda parasta ajan tasalla olevaa tietoa käytännön hoitotyöhön. Aiheet tutkimusklubeihin tulivat suoraan osastoilta. Opiskelijat etsivät aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja valmistivat niistä esityksen. Tutkimusklubit pidettiin osastoilla ja ne kestivät 1,5 tuntia. Aluksi opiskelijat kertoivat lyhyesti tutkimusten tulokset, jonka jälkeen loppu aika oli varattu opiskelijoiden ja hoitajien väliselle keskustelulle tuloksista. Tutkimusklubityöt luovutettiin projektissa mukana olleille organisaatioille.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan NÄYTKÖ-toimintamallin toteutumisen prosessi tutkimusklubien toteutussuunnitelmien avulla. Työ on tärkeä lähde, kun NÄYTKÖ-toimintamallia jatkossa kehitetään.
Turun ammattikorkeakoulussa aloitettiin syksyllä 2010 NÄYTKÖ-toimintamallin pilotointi kolmessa eri opintojaksossa, joita olivat Ikääntyneiden hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö ja Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen. Tutkimusaineistona olivat toteutussuunnitelmat, jotka saatiin kyseisten opintojaksojen opettajilta keväällä 2011. Työssä käytettiin laadullista menetelmää ja tehtiin sisällönanalyysi opintojaksojen toteutussuunnitelmista. Näin kuvattiin NÄYTKÖ-toimintamallin konkreettista toteutumista.
NÄYTKÖ-toimintamallissa käytettiin tutkimusklubitoimintaa. Tutkimusklubien tavoitteena oli tuoda parasta ajan tasalla olevaa tietoa käytännön hoitotyöhön. Aiheet tutkimusklubeihin tulivat suoraan osastoilta. Opiskelijat etsivät aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja valmistivat niistä esityksen. Tutkimusklubit pidettiin osastoilla ja ne kestivät 1,5 tuntia. Aluksi opiskelijat kertoivat lyhyesti tutkimusten tulokset, jonka jälkeen loppu aika oli varattu opiskelijoiden ja hoitajien väliselle keskustelulle tuloksista. Tutkimusklubityöt luovutettiin projektissa mukana olleille organisaatioille.
Tässä opinnäytetyössä kuvataan NÄYTKÖ-toimintamallin toteutumisen prosessi tutkimusklubien toteutussuunnitelmien avulla. Työ on tärkeä lähde, kun NÄYTKÖ-toimintamallia jatkossa kehitetään.