Pappornas roll i fostringsgemenskapen på daghemmen : En kartläggning vid ett daghem i Helsingfors
Lönnblad, Mikael (2011)
Lönnblad, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117280
Tiivistelmä
Detta examensarbete har förverkligats inom ramen för ett Nord Plus projekt, med en fokus på pappornas roll inom fostringsgemenskapen. Syftet med examensarbetet är att ta reda på pappornas roll i fostringsgemenskapen och hur daghemmet kan utveckla samarbetet med papporna. Frågeställningarna är: I vilka uppgifter och i hur stor ut-sträckning deltar papporna i fostringsgemenskapen? Har papporna en annorlunda roll än mammorna inom fostringsgemenskapen? Hur kan daghemmet utveckla samarbetet med papporna? Examensarbetets teoretiska utgångspunkter är starkt socialpedagogiska och utgörs av teorier om socialpedagogik, delaktighet, fostringsgemenskap och pappornas roll. Datainsamlingsmetoden är en enkät till pappor i ett daghem i Helsingfors. Meto-derna för att besvara frågeställningarna har varit genom en innehållsanalys och univariat analys. Resultatet visar att papporna är delaktiga på flera olika plan inom fostringsge-menskapen. Papporna deltar inte endast i hämtandet av sina barn, utan även bl.a. i dis-kussioner med personalen på daghemmet, i utvecklingssamtal och mjuklandningen i daghemmet. This degree thesis is carried out as part of the Nord Plus-project, with a focus on the role of the father in the professional partnership. The purpose of the thesis degree is to find out what the role of the father is in the professional partnership and how the daycare cen-ter can develop the co-operation with the fathers. My research questions are: In what tasks and to what extent do the fathers participate in the professional partnership? Do the fathers have a different role compared to the mothers? How can the daycare center devel-op the co-operation with the fathers? The theoretical base for the degree thesis is strongly social pedagogic and consists of theories about social pedagogy, participation, profes-sional partnership and the role of the father. The method for collecting data is a question-naire to the fathers in a daycare center in Helsinki. The methods to answer the research questions have been an analysis of content and a univariat analysis. The result shows that fathers are participating in the professional partnership on many levels. The fathers not only participate in picking up their children, but also in discussions with the personnel at the daycare center, in development discussions and when acclimatizing the child at the daycare center.