Tanssia harrastavien tyttöjen pätevyydenkokemukset, fyysinen minäkäsitys ja itsetunto : Case: Möysän nuorisoseura
Haikonen, Tiina (2011)
Haikonen, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Möysän nuorisoseurassa tanssivien varhaisnuorten (12 - 15-vuotiaat) ja keskinuorten (16 - 19-vuotiaat) pätevyydenkokemuksia, fyysistä minäkäsitystä ja itsetuntoa. Kyselylomakkeen avulla pyrittiin selvittämään tanssitunneilla vallitsevan motivaatioilmaston ja nuorten tavoiteorientaation yhteyksiä pätevyydenkokemuksiin sekä tavoiteorientaation yhteyksiä fyysiseen minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Lisäksi tarkasteltiin yhteyksiä pätevyydenkokemusten, fyysisen minäkäsityksen ja itsetunnon välillä. Aihealueen valintaan johti lisääntynyt keskustelu nuorten tyttöjen itsetunto-ongelmista.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Kyselylomake teetettiin Nuortentalo Plazalla, Ahtialan nuorisotalolla sekä Möysän nuorisoseuran Tonttila-salissa viikoilla 45 ja 46. Kohderyhmänä olivat kaikki Möysän nuorisoseurassa tanssia harrastavat 12 - 19-vuotiaat tytöt. Vastaajia kertyi yhteensä 136, joista 100 oli varhaisnuoria ja 36 keskinuoria.
Keskinuoret kokivat varhaisnuoria useammin pätevyydenkokemuksia sekä saivat korkeammat pisteet fyysisestä minäkäsityksestä ja itsetunnosta. Myös tavoiteorientaatioltaan täysin tehtäväsuuntautuneet kokivat muita enemmän onnistumisia. Motivaatioilmaston ja onnistumisen kokemusten väliltä löytyi yhteys. Mitä enemmän motivaatioilmastossa painottui tehtäväsuuntautuneisuus, sitä enemmän löytyi henkilöitä, jotka kokivat onnistumisia jokaisella tai lähes jokaisella tanssitunnilla. Lisäksi tuloksista tuli ilmi, että ne, jotka kokivat onnistumisen kokemuksia useammin, saivat korkeammat pisteet fyysisestä minäkäsityksestä ja itsetunnosta.
Tulosten perusteella voitaneen todeta, että mitä enemmän painotetaan tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa, sitä enemmän voi olla mahdollista vaikuttaa positiivisesti nuoren fyysiseen minäkäsitykseen ja itsetuntoon.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Kyselylomake teetettiin Nuortentalo Plazalla, Ahtialan nuorisotalolla sekä Möysän nuorisoseuran Tonttila-salissa viikoilla 45 ja 46. Kohderyhmänä olivat kaikki Möysän nuorisoseurassa tanssia harrastavat 12 - 19-vuotiaat tytöt. Vastaajia kertyi yhteensä 136, joista 100 oli varhaisnuoria ja 36 keskinuoria.
Keskinuoret kokivat varhaisnuoria useammin pätevyydenkokemuksia sekä saivat korkeammat pisteet fyysisestä minäkäsityksestä ja itsetunnosta. Myös tavoiteorientaatioltaan täysin tehtäväsuuntautuneet kokivat muita enemmän onnistumisia. Motivaatioilmaston ja onnistumisen kokemusten väliltä löytyi yhteys. Mitä enemmän motivaatioilmastossa painottui tehtäväsuuntautuneisuus, sitä enemmän löytyi henkilöitä, jotka kokivat onnistumisia jokaisella tai lähes jokaisella tanssitunnilla. Lisäksi tuloksista tuli ilmi, että ne, jotka kokivat onnistumisen kokemuksia useammin, saivat korkeammat pisteet fyysisestä minäkäsityksestä ja itsetunnosta.
Tulosten perusteella voitaneen todeta, että mitä enemmän painotetaan tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa, sitä enemmän voi olla mahdollista vaikuttaa positiivisesti nuoren fyysiseen minäkäsitykseen ja itsetuntoon.