Miksi tieto ei kulje? : Moniammatillinen tiedonkulku terveydenhuollossa
Sirpola, Mari (2011)
Sirpola, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127606
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa viestintä voidaan jakaa organisaation sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Ulkoisen viestinnän avulla lisätään ihmisten tietoisuutta organisaation toiminnasta ja sen tarjoamista palveluista. Ulkoisella viestinnällä pyritään vastaamaan tiedontarpeeseen ja sen avulla voidaan luoda tai vahvistaa positiivista mielikuvaa organisaatiosta. Sisäisen viestinnän tehtäviä taas ovat henkilökunnan tietoisuuden lisääminen työyhteisön strategisista tavoitteista ja toiminnasta, työyhteisön toiminnan tukeminen, henkilökunnan yhteenkuuluvuuden lisääminen ja työyhteisöön sitoutumisen lisääminen. Sisäisen viestinnän avulla välitetään henkilökunnalle tietoa työyhteisöä koskevista asioista sekä luodaan ja ylläpidetään työyhteisökuvaa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Satakunnan keskussairaalan sisätautien osaston KM4 (SatKs KM4) sisäistä tiedonkulkua ja sen toteutumista eri ammattiryhmien ja työvuorojen välillä. Vastausten perusteella oli tarkoitus löytää kehittämiskohteita osaston sisäisen tiedonkulun parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerät-tiin Satakunnan keskussairaalan sisätautien vuodeosaston KM4 henkilökunnalta kyselylomakkeella huhtikuussa 2011. Vastausprosentiksi tuli 75 %. Tutkimusaineisto analysoitiin Microsoft Exel-pohjaisella Tixel ohjelmalla. Tuloksia selkeyttämään käytettiin graafisia kuvioita.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilöstö koostui pääosin keski-ikäisistä. Hoitotyöntekijöiden työsuhteet olivat keskimäärin lyhyempiä kuin muiden ammattiryhmien. Henkilökunta oli sitoutunut tiedonhakuun, sen välittämiseen ja tiedon vastaanottamiseen. Tiedonkulku toimi siis osastolla pääosin hyvin. Kehitettävää olisi eri ammattiryhmien keskinäisessä viestinnässä ja toisten työtehtävien tuntemuksessa. Oman ammattiryhmän sisäisen viestinnän kehittämiskohteita löytyi raportoinnin ja kirjaamisen alueella.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Satakunnan keskussairaalan sisätautien osaston KM4 (SatKs KM4) sisäistä tiedonkulkua ja sen toteutumista eri ammattiryhmien ja työvuorojen välillä. Vastausten perusteella oli tarkoitus löytää kehittämiskohteita osaston sisäisen tiedonkulun parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerät-tiin Satakunnan keskussairaalan sisätautien vuodeosaston KM4 henkilökunnalta kyselylomakkeella huhtikuussa 2011. Vastausprosentiksi tuli 75 %. Tutkimusaineisto analysoitiin Microsoft Exel-pohjaisella Tixel ohjelmalla. Tuloksia selkeyttämään käytettiin graafisia kuvioita.
Tutkimuksessa ilmeni, että henkilöstö koostui pääosin keski-ikäisistä. Hoitotyöntekijöiden työsuhteet olivat keskimäärin lyhyempiä kuin muiden ammattiryhmien. Henkilökunta oli sitoutunut tiedonhakuun, sen välittämiseen ja tiedon vastaanottamiseen. Tiedonkulku toimi siis osastolla pääosin hyvin. Kehitettävää olisi eri ammattiryhmien keskinäisessä viestinnässä ja toisten työtehtävien tuntemuksessa. Oman ammattiryhmän sisäisen viestinnän kehittämiskohteita löytyi raportoinnin ja kirjaamisen alueella.