Asiakastyytyväisyystutkimus Kodin Terra Kokkola
Myllymäki, Joni (2011)
Myllymäki, Joni
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107180
Tiivistelmä
Tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin Kokkolan Kodin Terran asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyys on yritykselle merkittävä kilpailukeino. Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan asiakkaan odotuksia ja saatuja kokemuksia yrityksestä, ja näistä muodostuu tyytyväisyysaste. Jokaisella on jonkinlainen kuva yrityksistä. Käytettyään palvelua asiakkaalla on mielipide tapahtuneesta vuorovaikutustilanteesta. Asiakastyytyväisyys on kuitenkin laajempi käsite kuin yksi palvelutapahtuma.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kokkolan Kodin Terran asiakastyytyväisyyttä henkilökunnan tarjoamaan palveluun sekä yleistä tyytyväisyyttä uuteen liikkeeseen, sen tiloihin, sijaintiin, siisteyteen ja tuotevalikoimaan. Tutkimuksen avulla Kodin Terran johto sai tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja asiakkaiden saamasta palvelusta Kodin Terrassa. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaat haluaisivat lisätä valikoimaan ja mitä hyvää tai huonoa he ovat kokeneet asioidessaan myymälässä sekä kehitysideoita liikkeen toimintaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin hyvin opastetun kyselyn avulla. Kyselyyn vastaaminen ja lomakkeen palautus tapahtui normaalin asioinnin yhteydessä Kodin Terran aulassa. Kysely oli vapaasti täytettävissä kahden viikon ajan helmikuussa 2011. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Kodin Terran yksityisasiakkaat.
Tutkimustulokset kertovat, että Kokkolan Kodin Terran asiakastyytyväisyyden tila on hyvä. Asiakkaat arvostavat Kodin Terran sijaintia, aukioloaikoja, tuotevalikoimaa sekä henkilökunnan palveluasennetta. Kokonaisuutena asiakastyytyväisyys on kohdallaan, ja saadut tulokset ovat kokonaisuudessaan positiivisia.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kokkolan Kodin Terran asiakastyytyväisyyttä henkilökunnan tarjoamaan palveluun sekä yleistä tyytyväisyyttä uuteen liikkeeseen, sen tiloihin, sijaintiin, siisteyteen ja tuotevalikoimaan. Tutkimuksen avulla Kodin Terran johto sai tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja asiakkaiden saamasta palvelusta Kodin Terrassa. Tutkimuksen avulla saatiin myös tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaat haluaisivat lisätä valikoimaan ja mitä hyvää tai huonoa he ovat kokeneet asioidessaan myymälässä sekä kehitysideoita liikkeen toimintaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin hyvin opastetun kyselyn avulla. Kyselyyn vastaaminen ja lomakkeen palautus tapahtui normaalin asioinnin yhteydessä Kodin Terran aulassa. Kysely oli vapaasti täytettävissä kahden viikon ajan helmikuussa 2011. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Kodin Terran yksityisasiakkaat.
Tutkimustulokset kertovat, että Kokkolan Kodin Terran asiakastyytyväisyyden tila on hyvä. Asiakkaat arvostavat Kodin Terran sijaintia, aukioloaikoja, tuotevalikoimaa sekä henkilökunnan palveluasennetta. Kokonaisuutena asiakastyytyväisyys on kohdallaan, ja saadut tulokset ovat kokonaisuudessaan positiivisia.