"This is how I am" : Draamamenetelmät esiintymiskoulutuksessa
Aitolehti, Anni-Veera (2011)
Aitolehti, Anni-Veera
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107158
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Summer School in Limelight Management -kurssin esiintymiskoulutuksen työpajoja, niiden suunnittelua sekä työpajoista syntynyttä palautetta. Opinnäytetyö on hankkeistettu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Tekniikan ja Liiketalouden yksikköön. Opinnäytetyössä on tutkittu kuinka soveltavaa draamaa käyttävä esiintymiskoulutus rakennetaan ja rakentuu sekä mitkä ovat teatteri-ilmaisun ohjaajan vahvuudet ja haasteet esiintymiskoulutuksen opettajana. Perimmäinen kysymys on millainen on teatteri-ilmaisun ohjaajan pitämä hyvä esiintymistaidon kurssi?
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja sen käytännön osuutena olleet esiintymistaidon työpajat on pidetty Kokkolassa elokuussa 2010. Tutkimusaineistona ovat työpajasuunnitelmat, työpajojen aikana tehdyt muistiinpanot, työpajojen päätteeksi pidetty työpäiväkirja, työpajoista tehdyt raportit, ryhmäläisten täyttämät tutkimus- ja palautelomakkeet, palautekeskusteluissa tehdyt muistiinpanot sekä opinnäytetyöohjaajalta saatu palaute työpajoista.
Työssä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan ohjaajuuteen vaikuttavia draaman käsitteitä, kuten vakava leikillisyys, esteettinen kahdentuminen, draaman mukanaan tuoma vastuu, ryhmähengen ja reflektion merkitys ja draaman voima oppimisen edistäjänä sekä forum- ja improvisaatioteatterin keskeiset periaatteet.
Tutkimuslomakkeet osoittivat, että kurssille osallistuneet odottivat työpajoista lisääntyvää kehonkielen tuntemusta, persoonallista kasvua sekä esiintymistaitojen kehitystä. Palautelomakkeista tuli ilmi, että ryhmäläiset olivat saaneet työpajoista jopa paljon enemmän kuin osasivat odottaa. Ryhmäläiset kertoivat, että soveltavan draaman harjoitteet toimivat hyvin esiintymistaidon opettamisen välineenä myös soveltavaa draamaa ennestään tuntemattomien näkökulmasta. Keskeisiksi oppimisen mahdollistajiksi nousivat soveltavassa draamassa tapahtuva kokemuksellinen oppiminen sekä kokemuksien reflektointi. Tutkimuksessa ilmeni, että teatteri-ilmaisun ohjaajan vahvuus esiintymistaidon opettajana on osallistaminen sekä reflektion tukeminen. Esiintymistaidon opettamisessa haasteita olivat ryhmäprosessien kanssa toimeen tuleminen sekä vaihtuvien tilanteiden hyödyntäminen.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja sen käytännön osuutena olleet esiintymistaidon työpajat on pidetty Kokkolassa elokuussa 2010. Tutkimusaineistona ovat työpajasuunnitelmat, työpajojen aikana tehdyt muistiinpanot, työpajojen päätteeksi pidetty työpäiväkirja, työpajoista tehdyt raportit, ryhmäläisten täyttämät tutkimus- ja palautelomakkeet, palautekeskusteluissa tehdyt muistiinpanot sekä opinnäytetyöohjaajalta saatu palaute työpajoista.
Työssä kuvataan teatteri-ilmaisun ohjaajan ohjaajuuteen vaikuttavia draaman käsitteitä, kuten vakava leikillisyys, esteettinen kahdentuminen, draaman mukanaan tuoma vastuu, ryhmähengen ja reflektion merkitys ja draaman voima oppimisen edistäjänä sekä forum- ja improvisaatioteatterin keskeiset periaatteet.
Tutkimuslomakkeet osoittivat, että kurssille osallistuneet odottivat työpajoista lisääntyvää kehonkielen tuntemusta, persoonallista kasvua sekä esiintymistaitojen kehitystä. Palautelomakkeista tuli ilmi, että ryhmäläiset olivat saaneet työpajoista jopa paljon enemmän kuin osasivat odottaa. Ryhmäläiset kertoivat, että soveltavan draaman harjoitteet toimivat hyvin esiintymistaidon opettamisen välineenä myös soveltavaa draamaa ennestään tuntemattomien näkökulmasta. Keskeisiksi oppimisen mahdollistajiksi nousivat soveltavassa draamassa tapahtuva kokemuksellinen oppiminen sekä kokemuksien reflektointi. Tutkimuksessa ilmeni, että teatteri-ilmaisun ohjaajan vahvuus esiintymistaidon opettajana on osallistaminen sekä reflektion tukeminen. Esiintymistaidon opettamisessa haasteita olivat ryhmäprosessien kanssa toimeen tuleminen sekä vaihtuvien tilanteiden hyödyntäminen.