Interaktiivinen valkotaulu opetuksen tukena : Case Osaran maaseutuopetusyksikkö
Lepistö, Timo (2011)
Lepistö, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127542
Tiivistelmä
Interaktiivisten valkotaulujen käyttö kouluissa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana, ja niillä on jopa kokonaan korvattu perinteiset luokkatilan liitu- ja valkotaulut. Tämä on tuonut mukanaan haasteita erityisesti opettajan tieto- ja viestintäteknologian hallinnalle, sekä uusien interaktiivista valkotaulua hyödyntävien pedagogisten mallien omaksumiselle. Näihin haasteisiin on osittain vastattu interaktiivisten valkotaulujen maahantuojien ja laitevalmistajien taholta, tarjoamalla käyttäjille esimerkiksi koulutuksia, valmiita opetusmateriaaleja ja käyttäjäyhteisöjä. Interaktiivisten valkotaulujen käyttöön liittyvä tutkimus on Suomessa vielä alkutekijöissä, mutta erityisesti Isossa-Britanniassa niiden käyttöä on tutkittu jo 2000-luvun alusta lähtien.
Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin ja tarkasteltiin Osaran maaseutuopetusyksikölle hankitun interaktiivisen valkotaulun (=IVT) erilaisia käyttötarkoituksia ja -mahdollisuuksia oppilaitoksessa. Osaralla käytössä olevan IVT:n laitevalmistaja on Suomen markkinoilla vielä melko tuntematon, mikä korostuu erityisesti merkille tarjolla olevien koulutuksien ja opetusmateriaalien pienessä määrässä. Kehittämishankkeessa tutustuttiin Suomen markkinoita hallitsevan IVT:n käyttöön opetuksessa ja siitä saatuihin käyttäjäkokemuksiin yhdessä yleissivistävässä oppilaitoksessa. Tämä toi esille interaktiivisen valkotaulun käytön kannalta olennaisen tärkeät seikat, eli toimintavarmuuden sekä mukana tulevan opetusmateriaalin suunniteluun tarkoitetun ohjelmiston käytettävyyden. Saatuja kokemuksia hyödynnettiin myöhemmin kehittämishankkeessa kokeiltaessa ja kehittäessä IVT:n käyttöä omilla opetusharjoitustunneilla sekä kyseistä tekniikkaa hyödyntävän opetusmateriaalin laadinnassa.
Kehittämishankkeen opetusharjoitustunneilla esille tulleet hankaluudet taulun liikkeentunnistuksessa ja mukana tulevan Flow!Works -ohjelmiston käytettävyys eivät kuitenkaan vastanneet odotuksia. Opetusharjoitustunneilta saadun palautteen ja kokemusten perusteella interaktiivisen taulun käyttöä kannattaa kuitenkin lisätä tuomaan opetukseen vuorovaikutusta, uutta sisältöä ja menetelmiä. Kehittämishankkeesta saatujen tulosten perusteella Osaralla IVT:n käyttöä voitaisiin lisätä erityisesti opetushenkilöstön koulutusta lisäämällä ja sitouttamalla esimerkiksi vuoden kestävään koulutussuunnitelmaan. Harkita tulisi myös uuden tai päivitetyn opetusmateriaalin laadintaan tarkoitetun ohjelmiston hankkimista.
Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin ja tarkasteltiin Osaran maaseutuopetusyksikölle hankitun interaktiivisen valkotaulun (=IVT) erilaisia käyttötarkoituksia ja -mahdollisuuksia oppilaitoksessa. Osaralla käytössä olevan IVT:n laitevalmistaja on Suomen markkinoilla vielä melko tuntematon, mikä korostuu erityisesti merkille tarjolla olevien koulutuksien ja opetusmateriaalien pienessä määrässä. Kehittämishankkeessa tutustuttiin Suomen markkinoita hallitsevan IVT:n käyttöön opetuksessa ja siitä saatuihin käyttäjäkokemuksiin yhdessä yleissivistävässä oppilaitoksessa. Tämä toi esille interaktiivisen valkotaulun käytön kannalta olennaisen tärkeät seikat, eli toimintavarmuuden sekä mukana tulevan opetusmateriaalin suunniteluun tarkoitetun ohjelmiston käytettävyyden. Saatuja kokemuksia hyödynnettiin myöhemmin kehittämishankkeessa kokeiltaessa ja kehittäessä IVT:n käyttöä omilla opetusharjoitustunneilla sekä kyseistä tekniikkaa hyödyntävän opetusmateriaalin laadinnassa.
Kehittämishankkeen opetusharjoitustunneilla esille tulleet hankaluudet taulun liikkeentunnistuksessa ja mukana tulevan Flow!Works -ohjelmiston käytettävyys eivät kuitenkaan vastanneet odotuksia. Opetusharjoitustunneilta saadun palautteen ja kokemusten perusteella interaktiivisen taulun käyttöä kannattaa kuitenkin lisätä tuomaan opetukseen vuorovaikutusta, uutta sisältöä ja menetelmiä. Kehittämishankkeesta saatujen tulosten perusteella Osaralla IVT:n käyttöä voitaisiin lisätä erityisesti opetushenkilöstön koulutusta lisäämällä ja sitouttamalla esimerkiksi vuoden kestävään koulutussuunnitelmaan. Harkita tulisi myös uuden tai päivitetyn opetusmateriaalin laadintaan tarkoitetun ohjelmiston hankkimista.