Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten laatupeli : Lasten mielipiteitä Forssan päiväkotien laadunarvioinnin taustaksi

Kärkkäinen, Karoliina (2011)

 
Avaa tiedosto
Lasten laatupeli.pdf (2.190Mt)
Lataukset: 


Kärkkäinen, Karoliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147925
Tiivistelmä
Forssan kaupungin kasvatus- ja vapaa-aikatoimi visioi, että Forssa olisi Suomen lapsiystävällisin kaupunki vuonna 2017. Näistä lähtökohdista Forssan kaupungin varhaiskasvatuksessa haluttiin rakentaa päivähoidon laadunhallinnalle lapsiarvioinnin väline, jonka avulla kuullaan mahdollisimman aidosti lasta samaan aikaan, kun saadaan vastauksia aikuisia kiinnostaviin kysymyksiin. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli rakentaa menetelmä, jonka avulla lapset voisivat osallistua päivähoidon laadunarviointiin heille mielekkäällä tavalla. Menetelmän pilotointivaiheessa kerättyä aineistoa pyritään käyttämään myös systemaattisen laadunhallinnan aloittamisen tukena.

Kvalitatiivisen toimintatutkimuksen menetelmäksi rakennettiin eräänlainen laatupeli, joka koostuu sadutuksen innostamasta lapsen vapaasta kerronnasta, harkituista kysymyksistä, dialogista lasten ja aikuisten kesken, sekä leikkiosuudesta. Pelin avulla kerätty empiirinen aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Analyysin pohjalta pyrittiin tarkastelemaan erityisesti välineen toimivuutta, sekä sen tuoman tiedon sisällön hyödynnettävyyttä laadunarvioinnissa.

Pelin avulla saatiin lapsilta sellaista tietoa, jota olisi ollut vaikea havaita tai saada tietoon muulla tavoin. Peli aktivoi peliä pelanneen aikuisen toimi-maan, antoi ideoita arkipäivän työskentelyyn ja nosti esille sellaisia asioita päiväkodin arjessa, joihin tulee kiinnittää huomiota. Osa näistä asioista oli sellaisia, joita aikuinen ei välttämättä olisi tullut muuten ajatelleeksi. Pelin avulla saatiin myös osviittaa siitä, miten asioihin tulee nykyistä enemmän kiinnittää huomiota. Lapset pitivät pelistä. Peli motivoi ja nauratti lapsia samalla kun se toimi aikuiselle laadunarvioinnin ja lasten havainnoinnin välineenä.

Joiltain osin pelin kysymyksiä tulee vielä pohtia. Mielekästä olisi myös tehdä laajempi kokeilu siitä, millaisena päivähoidon henkilöstö kokee menetelmän käyttämisen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste