Att bryta sig ur formen : om genusproblematiken i gestaltningsarbetet
Lihnell, Charlott (2011)
Lihnell, Charlott
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045949
Tiivistelmä
Slutarbetet kommer att handla om genusproblematik på teaterscenen. Detta undersöks med hjälp av litteratur, egna erfarenheter och ett konstnärligt slutarbete. Syftet är att lyfta fram återkommande genusfrågor på teaterscenen som antingen är medvetna eller omedvetna. I det här sammanhanget lyfter jag fram två typer av reciprok problematik. Den ena problematiken grundar sig i gestaltandet av kön på teaterscenen och den andra, om jämställdhetsfrågan på teatern som skola och/eller arbetsplats. Vidare ser jag på undersökningar och metoder som kunde hjälpa till att medvetandegöra och motverka en klichéartad scenframställning och en ojämställd bransch. Exemplen som jag hänvisar till är inom ramen för Yrkeshögskolan Novias utbildningsprogram i scenkonst, samt ur mina litteraturkällor. I texten tar jag upp några problem som vi ofta och omedvetet stöter på då teater och genus hamnar i samma kontext. Jag söker inte efter några universella sanningar eller rättesnören. Detta är en ständigt pågående undersökningsprocess för oss alla. Jag tror man bör reflektera över ens egna förstahandsval, t.ex. i en improvisation, och se att de ofta är genomsyrade av genusnormer. Genom att medvetandegöra förstahandsvalen i ett gestaltningsarbete, tror jag att man kunde uppnå en helt ny bredd av gestaltning. För att förändring ska ske krävs dock att alla är med och tar sitt ansvar. My final work will focus on gender issues on stage. This is examined through literature, personal experience and an artistic, practical degree. The aim is to highlight recurring gender issues in the theatrical space that is either conscious or unconscious. In this context, I deal with two types of reciprocal problems. One problem is based on the depiction of gender on the stage and the second, on gender equality in the theatre as a school and / or workplace. Furthermore, I look at studies and methods that could help to raise awareness and prevent a clichéd stage performance and an unequal industry. The examples to which I refer are in the context of the University of Applied Sciences program in the performing arts, and my literature. In the text, I will mention a few problems that we often and unwittingly encounter when drama and gender are in the same context. I do not search for some universal truths or precepts. This is an ongoing investigation process for us all. I think you should reflect on one's own first choices, for example in an improvisation, and see that they are often imbued with gender norms. By raising awareness about one’s primary choices in an impersonation work, I think we could reach a whole new breadth of impersonations. To make change possible, requires that everyone take responsibility.