En västerländsk skådespelares syn på Pekingopera
Pilotti Johansson, Timothy (2011)
Pilotti Johansson, Timothy
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045958
Tiivistelmä
Mitt arbete handlar om de sätt jag ser på pekingoperan som fysisk skådespelare. Vad jag tycker är bra, och mindre bra. Jag ger också tankar hur man skulle kunna förbättra vår teater här i väst med pekingopera tekniker, och vad pekingopera skådespelarna skulle kunna ta från vår teater. Det handlar också om att en pekingopera skådespelare gestaltar allt med en symbolik, och hur de använder de i praktiken.
Jag skriver om det skillnader som finns mellan mimen i pekingoperan och den västerländska mimen. Jag skriver också ur publikens synvinkel, hur svårt det kan vara att bemöta en publik som aldrig har sätt pekingopera förut. My work is about the way I look at Peking opera as a physical actor. What I think is good and less good. I also give ideas how to improve our theater here in the west with techniques of the Peking opera, and what Peking opera actors could take from our theater. It is also about a Peking opera actor portrays in a symbolic way, and how they use it in there theater form.
I write about the differences between the mime in Peking Opera and the Western mime. I also write from the audience's point of view, how difficult it can be to address an audience that has never been at Peking opera performance before.
Jag skriver om det skillnader som finns mellan mimen i pekingoperan och den västerländska mimen. Jag skriver också ur publikens synvinkel, hur svårt det kan vara att bemöta en publik som aldrig har sätt pekingopera förut.
I write about the differences between the mime in Peking Opera and the Western mime. I also write from the audience's point of view, how difficult it can be to address an audience that has never been at Peking opera performance before.