Sponsorointi osana yritysten liiketoimintaa ja markkinointia : Case Savcor Ballet -tapahtuma
Rekola, Sofia (2011)
Rekola, Sofia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaista sponsorointitoimintaa Savcor Ballet -tapahtuman entisissä, nykyisissä ja potentiaalisissa sponsoriyrityksissä harjoitetaan. Opinnäytetyössä pyritään kartoittamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat merkittävimmin yritysten sponsorointitoimiin. Aiheesta toteutettiin sponsorointitutkimus teemahaastatteluiden muodossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on SCI-Finance Oy, joka on Savcor Ballet –tapahtumaa järjestävä organisaatio. Savcor Ballet -tapahtuman sponsorointia ei ole tutkittu aikaisemmin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sponsorointia laaja-alaisesti sen määritteiden, osapuolten ja toivottujen vastikkeiden näkökulmista. Lisäksi siinä kuvattiin kulttuuritapahtumien tuotantoa ja Case Savcor Ballet
-tapahtumaa.
Sponsorointitutkimus toteutettiin keväällä 2011 kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohteina olivat yritykset, jotka ovat ennen sponsoroineet Savcor Ballet -tapahtumaa, sponsoroivat sitä nykyisin, tai olisivat tapahtuman järjestäjän mielestä sille potentiaalisia sponsoreita. Teemahaastatteluihin osallistui 15 eri yritysten edustajaa Etelä-Savon alueelta. Haastateltavista yrityksistä suurin osa harjoitti liiketoimintaa myös muualla Suomessa. Haastateltavilta tiedusteltiin yleisesti sponsorointiin sekä Case Savcor Ballet -tapahtumaan liittyviä näkemyksiä.
Sponsorointitutkimuksen tuloksissa esiintyi hajontaa erityisesti sen mukaan, mikä oli haastateltavien yritysten sponsorointisuhteen tila Savcor Ballet -tapahtumaa kohtaan. Myös yhtäläisyyksiä esiintyi tutkimustuloksissa esimerkiksi sponsoroinnin tavoiteltujen vastikkeiden osalta. Tutkimus osoittaa, että yritykset punnitsevat sponsorointipäätöksissään erityisesti sen taloudellisia perusteita, vaikutuksia yritysimagoon sekä omia henkilökohtaisia mieltymyksiään.
Sponsorointitutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kattavasti Savcor Ballet -tapahtuman järjestäjän ja sponsorien välisen yhteistyön kehittämiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sponsorointia laaja-alaisesti sen määritteiden, osapuolten ja toivottujen vastikkeiden näkökulmista. Lisäksi siinä kuvattiin kulttuuritapahtumien tuotantoa ja Case Savcor Ballet
-tapahtumaa.
Sponsorointitutkimus toteutettiin keväällä 2011 kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohteina olivat yritykset, jotka ovat ennen sponsoroineet Savcor Ballet -tapahtumaa, sponsoroivat sitä nykyisin, tai olisivat tapahtuman järjestäjän mielestä sille potentiaalisia sponsoreita. Teemahaastatteluihin osallistui 15 eri yritysten edustajaa Etelä-Savon alueelta. Haastateltavista yrityksistä suurin osa harjoitti liiketoimintaa myös muualla Suomessa. Haastateltavilta tiedusteltiin yleisesti sponsorointiin sekä Case Savcor Ballet -tapahtumaan liittyviä näkemyksiä.
Sponsorointitutkimuksen tuloksissa esiintyi hajontaa erityisesti sen mukaan, mikä oli haastateltavien yritysten sponsorointisuhteen tila Savcor Ballet -tapahtumaa kohtaan. Myös yhtäläisyyksiä esiintyi tutkimustuloksissa esimerkiksi sponsoroinnin tavoiteltujen vastikkeiden osalta. Tutkimus osoittaa, että yritykset punnitsevat sponsorointipäätöksissään erityisesti sen taloudellisia perusteita, vaikutuksia yritysimagoon sekä omia henkilökohtaisia mieltymyksiään.
Sponsorointitutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kattavasti Savcor Ballet -tapahtuman järjestäjän ja sponsorien välisen yhteistyön kehittämiseksi.