Ravitsemistyöntekijästä yhdistelmätyöntekijäksi
Lääveri, Elsi (2011)
Lääveri, Elsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137738
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan X- kaupungin ruoka- ja siivouspalvelun ravitsemistyöntekijöiden työn muuttumista ruokapalvelutyöstä yhdistelmätyöksi. Yhdistelmätyöntekijän tehtäviin sisältyy ruoka- ja siivouspalvelutyötä. Tutkimuksen teki aiheelliseksi perehdyttämisessä ja työtehtävien muutoksessa kohdatut ongelmat, joita ei ole selvitetty riittävän tarkasti. Ruoka- ja siivouspalvelu alalla yhdistelmätyö ja moniosaamisen tarve tulee lisääntymään. Tutkimuksen avulla saadaan selville, kuinka yhdistelmätyöhön perehdyttäminen ja työnopastus tulisi jatkossa tehdä, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Tutkimus ei sisällä perehdyttämisohjelmaa.
Tutkimuksen menetelmänä on teemahaastattelu. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena työntekijät pitivät uuteen tehtävään perehdyttämisen, työnopastuksen, työnkuvansa muuttumisen ja työhyvinvoinnin. Tehtävässä tarkastellaan myös motivaatiota uuteen työtehtävään siirtyessä sekä tilannetta tällä hetkellä. Yhdistelmätyöntekijät arvioivat ammatillista osaamista siivoustyössä ja esittävät koulutus toiveitaan siivoustyöhön liittyen. Tutkimuksessa haastatellaan yhdistelmätyöntekijöiden lisäksi heidän lähiesimiehiä ja siivoustyönjohtajaa. Esimiehet kertovat omat kokemukset muutosprosessista ja sen onnistumisesta sekä yhteistyöstä esimiesten kesken. Teemahaastattelut analysoidaan tutkimusteorian teema-alueisiin ryhmitettynä.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli 5 ruokapalvelun yhdistelmätyöntekijää, 2 ravitsemispäällikköä sekä siivoustyönjohtaja.
Tutkimuksen tulokset tukevat olettamusta perehdyttämisessä kohdatuista ongelmista. Tiedottaminen uudesta tehtäväkuvasta on ollut puutteellista. Työntekijöiden omat vaikuttamismahdollisuudet kehittää yhdistelmätyötä, siihen liittyviä työtehtäviä sekä toimialuetta ovat olleet vähäiset. Perehdyttämiseen ei ole luotu suunnitelmaa, vaan se on suoritettu jokaisessa kohteessa eritavoin. Yhdistelmätyöntekijöiden työsuoritusta ei ole arvioitu, eikä heidän työstään ei ole annettu järjestelmällistä palautetta. Yhdistelmä-työtä tekevien ammatillinen osaaminen perustuu työntekijän omiin tuntemuksiin omasta työstään. Haastateltavat toivoivat koulutusta siivoustyöstä. Esimiesten kokemukset perehdyttämisen onnistumisesta ovat samansuuntaiset, kuin työntekijöiden.
Tutkimuksen menetelmänä on teemahaastattelu. Tutkimuksessa selvitetään, millaisena työntekijät pitivät uuteen tehtävään perehdyttämisen, työnopastuksen, työnkuvansa muuttumisen ja työhyvinvoinnin. Tehtävässä tarkastellaan myös motivaatiota uuteen työtehtävään siirtyessä sekä tilannetta tällä hetkellä. Yhdistelmätyöntekijät arvioivat ammatillista osaamista siivoustyössä ja esittävät koulutus toiveitaan siivoustyöhön liittyen. Tutkimuksessa haastatellaan yhdistelmätyöntekijöiden lisäksi heidän lähiesimiehiä ja siivoustyönjohtajaa. Esimiehet kertovat omat kokemukset muutosprosessista ja sen onnistumisesta sekä yhteistyöstä esimiesten kesken. Teemahaastattelut analysoidaan tutkimusteorian teema-alueisiin ryhmitettynä.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli 5 ruokapalvelun yhdistelmätyöntekijää, 2 ravitsemispäällikköä sekä siivoustyönjohtaja.
Tutkimuksen tulokset tukevat olettamusta perehdyttämisessä kohdatuista ongelmista. Tiedottaminen uudesta tehtäväkuvasta on ollut puutteellista. Työntekijöiden omat vaikuttamismahdollisuudet kehittää yhdistelmätyötä, siihen liittyviä työtehtäviä sekä toimialuetta ovat olleet vähäiset. Perehdyttämiseen ei ole luotu suunnitelmaa, vaan se on suoritettu jokaisessa kohteessa eritavoin. Yhdistelmätyöntekijöiden työsuoritusta ei ole arvioitu, eikä heidän työstään ei ole annettu järjestelmällistä palautetta. Yhdistelmä-työtä tekevien ammatillinen osaaminen perustuu työntekijän omiin tuntemuksiin omasta työstään. Haastateltavat toivoivat koulutusta siivoustyöstä. Esimiesten kokemukset perehdyttämisen onnistumisesta ovat samansuuntaiset, kuin työntekijöiden.