Kuluttaja-asiakkaiden mielikuva Concept.10-brändistä
Väisänen, Janna-Mari (2011)
Väisänen, Janna-Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127648
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen käsitys Concept.10:n kuluttaja-asiakkailla on brändin eri osa-alueista ja millaisia mielleyhtymiä brändin mainonta, nimi, tunnus ja slogan herättävät. Näillä tekijöillä on vaikutusta kokonaismielikuvan syntymiseen brändistä. Tutkimusongelmana on, millainen mielikuva kuluttaja-asiakkailla on Concept.10-brändistä. Concept.10 toimii yhteisenä markkinointinimenä Mikkelin Puhelin Oyj:n omistamille yhtiöille ja niiden palveluille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen brändeihin ja mielikuviin liittyviä asioita. Selvitän esimerkiksi mielikuvien merkitystä ja muodostumista. Käsittelen myös muun muassa brändin rakentamista ja visuaalista identiteettiä.
Tutkimusmenetelmänä käytin pääosin kvantitatiivista menetelmää, mutta täydensin tutkimusta myös kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä huhtikuussa 2011. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse n. 800:lle Concept.10:n kuluttaja-asiakkaalle. Otanta suoritettiin systemaattisella eli tasaväliotannalla. Kyselyyn vastasi 165 asiakasta, jolloin vastausprosentiksi tuli 20,6 %.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Concept.10-brändiin liitettiin vahvasti paikallisuus, luotettavuus ja laadukkaat palvelut. Negatiivisia mielleyhtymiä herättivät brändin nimi ja tunnus. Niitä pidettiin ulkomaalaisina, outoina ja brändin toimialaa kuvaamattomina. Nimi ja tunnus olivat myös jääneet parhaiten vastaajien mieleen brändin mainonnasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen brändeihin ja mielikuviin liittyviä asioita. Selvitän esimerkiksi mielikuvien merkitystä ja muodostumista. Käsittelen myös muun muassa brändin rakentamista ja visuaalista identiteettiä.
Tutkimusmenetelmänä käytin pääosin kvantitatiivista menetelmää, mutta täydensin tutkimusta myös kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimus toteutettiin internetkyselynä huhtikuussa 2011. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse n. 800:lle Concept.10:n kuluttaja-asiakkaalle. Otanta suoritettiin systemaattisella eli tasaväliotannalla. Kyselyyn vastasi 165 asiakasta, jolloin vastausprosentiksi tuli 20,6 %.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Concept.10-brändiin liitettiin vahvasti paikallisuus, luotettavuus ja laadukkaat palvelut. Negatiivisia mielleyhtymiä herättivät brändin nimi ja tunnus. Niitä pidettiin ulkomaalaisina, outoina ja brändin toimialaa kuvaamattomina. Nimi ja tunnus olivat myös jääneet parhaiten vastaajien mieleen brändin mainonnasta.