Markkinointiosaamisen kehittäminen työterveyshuollossa
Mäenniemi, Pia; Keto, Maria (2011)
Mäenniemi, Pia
Keto, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147922
Tiivistelmä
Työterveyshuollon toimiala on tänä päivänä pitkälle kilpailutettu, yksityisten palveluntuottajien markkinaosuuden kasvusta johtuen. Pysyäkseen kilpailussa mukana kunnallisen työterveyshuollon tulisi kiinnittää markkinointiin enemmän huomiota. Kehittämällä markkinointiosaamista konkretisoitiin markkinoinnin hyödyllisyys julkisen organisaation toiminnassa ja sen vaikuttavuus työterveyshuollossa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kuusiokuntien terveyskuntayhtymän työterveyshuoltoyksikössä, TK-Työterveydessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointiosaamisen kehittäminen ja implementointi TK-Työterveyteen. Tavoitteena oli TK-Työterveyden henkilökunnan markkinoinnin teoriatiedon lisääminen ja markkinoinnin prosessin luominen. Päämääränä oli kehittää asiakaslähtöistä ajattelua ja palvelukulttuuria sekä laatia markkinointisuunnitelma tukemaan henkilöstön toivomia ulkoisen markkinoinnin toimenpiteitä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltamalla toimintatutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli TK-Työterveyden työterveyshoitajien osaamiskartoituksista noussut tarve markkinointiosaamisen kehittämiselle ja aiheen ajankoh-taisuus. Kehittämistyö koostui nykytilan analysoinnista, kehittämissuunnitelman laadinnasta, kehittämistyön toteuttamisesta ja kehittämisprosessin arvioinnista.
Kehittämistyön tulosten perusteella todettiin TK-Työterveyden henkilöstön markkinointiosaamisen kehittyneen. Tulokset saatiin kehittämisprosessin aikana henkilöstöltä kerätyistä palautteista, työterveyshoitajien osaamiskartoituksen tuloksista sekä tutkijoiden omista havainnoista ja muistiinpanoista. Tulosten perusteella markkinoinnin prosessi oli implementoitu TK-Työterveyteen ja palveluprosesseja oli kehitetty.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kuusiokuntien terveyskuntayhtymän työterveyshuoltoyksikössä, TK-Työterveydessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointiosaamisen kehittäminen ja implementointi TK-Työterveyteen. Tavoitteena oli TK-Työterveyden henkilökunnan markkinoinnin teoriatiedon lisääminen ja markkinoinnin prosessin luominen. Päämääränä oli kehittää asiakaslähtöistä ajattelua ja palvelukulttuuria sekä laatia markkinointisuunnitelma tukemaan henkilöstön toivomia ulkoisen markkinoinnin toimenpiteitä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltamalla toimintatutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli TK-Työterveyden työterveyshoitajien osaamiskartoituksista noussut tarve markkinointiosaamisen kehittämiselle ja aiheen ajankoh-taisuus. Kehittämistyö koostui nykytilan analysoinnista, kehittämissuunnitelman laadinnasta, kehittämistyön toteuttamisesta ja kehittämisprosessin arvioinnista.
Kehittämistyön tulosten perusteella todettiin TK-Työterveyden henkilöstön markkinointiosaamisen kehittyneen. Tulokset saatiin kehittämisprosessin aikana henkilöstöltä kerätyistä palautteista, työterveyshoitajien osaamiskartoituksen tuloksista sekä tutkijoiden omista havainnoista ja muistiinpanoista. Tulosten perusteella markkinoinnin prosessi oli implementoitu TK-Työterveyteen ja palveluprosesseja oli kehitetty.