"MITÄ OIVA-AKATEMIASSA OPPII?" : Opiskelijoiden kokemuksia tiimiopiskelumallista
Tikkanen, Noora (2011)
Tikkanen, Noora
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia Oiva-akatemia –tiimiopiskelumallista. Työssä pyrittiin löytämään vastauksia kysymyksiin, millaisena opiskelijat ovat tiimiopiskelun kokeneet ja millaisia ongelmia ja kehittämiskohtia he ovat opiskelumuodossa kohdanneet.
Työn tavoitteena oli löytää keinoja ja ratkaisuehdotuksia, joilla ongelmia voitaisiin poistaa ja näin ollen auttaa muokkaamaan Oiva-akatemian tiimiopiskelumallista tehokkaampi sekä opiskelijoiden odotuksia paremmin palvelevampi suuntautumisvaihtoehto. Opinnäytetyö on suunnattu ensisijaisesti työkaluksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Oiva-akatemian valmentajille, koulutusohjelmanjohtajalle sekä yksikönjohtajalle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua puhelinhaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kahden ensimmäisen Oiva-akatemiassa opiskelleen tiimin jäseniä. Vastauksia on tulkittu ymmärtävään pyrkivällä lähestymistavalla ja tutkimustulokset ovat kuvailevia ja suuntaa-antavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tiimien kehitystä sekä valmentajan roolia tiimiopiskelussa ja -oppimisessa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin useita yksittäisiä kehittämiskohtia Oiva-akatemian toiminnan kehittämisen avuksi. Yksittäiset kehittämiskohdat ja -ehdotukset liittyivät pääasiassa opiskelumenetelmiin, mutta esille nousi myös tiimin kehitykseen liittyviä ongelmia.
Työn tavoitteena oli löytää keinoja ja ratkaisuehdotuksia, joilla ongelmia voitaisiin poistaa ja näin ollen auttaa muokkaamaan Oiva-akatemian tiimiopiskelumallista tehokkaampi sekä opiskelijoiden odotuksia paremmin palvelevampi suuntautumisvaihtoehto. Opinnäytetyö on suunnattu ensisijaisesti työkaluksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Oiva-akatemian valmentajille, koulutusohjelmanjohtajalle sekä yksikönjohtajalle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua sekä puolistrukturoitua puhelinhaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kahden ensimmäisen Oiva-akatemiassa opiskelleen tiimin jäseniä. Vastauksia on tulkittu ymmärtävään pyrkivällä lähestymistavalla ja tutkimustulokset ovat kuvailevia ja suuntaa-antavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tiimien kehitystä sekä valmentajan roolia tiimiopiskelussa ja -oppimisessa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin useita yksittäisiä kehittämiskohtia Oiva-akatemian toiminnan kehittämisen avuksi. Yksittäiset kehittämiskohdat ja -ehdotukset liittyivät pääasiassa opiskelumenetelmiin, mutta esille nousi myös tiimin kehitykseen liittyviä ongelmia.