Lähiesimiesten ja henkilökunnan näkemyksiä laatujohtamisesta ja laadunhallintajärjestelmästä sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluissa
Paunu, Marika (2020)
Paunu, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021926
Tiivistelmä
Tämän kartoituksen tavoitteena oli selvittää Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden vastuualueen lähiesimiesten ja henkilökunnan näkemyksiä laatujohtamisen ja laadunhallintajärjestelmän ajatuksia arjessa. Sosiaalipalveluiden toimialueella on sertifioituna laadunhallintajärjestelmä ISO 9001:2015 vuodesta 2012 lähtien.
Laadunhallintajärjestelmä on koko toimialueen yhteinen toimintamalli, joka johdattaa organisaation koko henkilöstöä toimimaan prosessien kautta. Esimiestyössä johtaminen on perustehtävän tavoitteisiin perustuva kokonaisuuden hallinta, jota ohjaa organisaation laadunhallintajärjestelmän kautta tuleva strategia tavoitteineen.
Kartoitus toteutettiin kyselytutkimuksena, sisältäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menettelytapoja. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 henkilöä, jotka olivat Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden vastuualueen vakituisessa toimessa olevat ohjaajat, sairaanhoitajat ja hoitajat, sekä virassa olevat asumispalveluiden ja kuntoutusyksiköiden esimiehet.
Tulokset osoittivat, että laatujärjestelmä koettiin hyvänä työvälineenä esimiestyössä. Laatujärjestelmän kautta luotuja ohjeita ja yhteisiä toimintatapoja pidettiin perustehtävän toteutumisen kannalta tärkeinä koko organisaatiossa. Laatukäsikirjan käyttö ei ollut henkilökunnalle arkipäiväistä eikä henkilökunta myös hyödyntänyt laatukäsikirjaa lomakkeiden etsimiseen. Laatukäsikirja koettiin liian kankeaksi ja laajaksi kokonaisuudeksi ja prosessien kuvauksiin toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota. The aim of this survey was to explore how the personell and their immediate managers working in the social service area in Satakunta health care district experience the use of quality control system in their daily work. The ISO 9001:2015 standard has been certifies in the social services since 2012.
Quality system is the common operational system that leads the personel’s working processes in the organization. In managerial work, the strategy and organizations’s goals are the basis for quality management and assurance.
In this study, the data was collected through an equestionnaire that was send to permanent staff in the social services, such as nurses, counsellors and mentors as well as those who worked in positions like head of a unit in housing services and nursing homes in total 87 persons responded to the questionnaire.
The results show that the qyality control system was perceived as atool for the managerial work. The instructions, rules and processes described in the quality manual were experiences to be very important for executing basic tasks. However, the manual was not in everyday uses, and the staff did not use it for eg. searching forms. The manual was experienced to be rigid and too wide a document to handle. In addition some of the process descriptions needed updating.
Laadunhallintajärjestelmä on koko toimialueen yhteinen toimintamalli, joka johdattaa organisaation koko henkilöstöä toimimaan prosessien kautta. Esimiestyössä johtaminen on perustehtävän tavoitteisiin perustuva kokonaisuuden hallinta, jota ohjaa organisaation laadunhallintajärjestelmän kautta tuleva strategia tavoitteineen.
Kartoitus toteutettiin kyselytutkimuksena, sisältäen määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menettelytapoja. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 henkilöä, jotka olivat Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden vastuualueen vakituisessa toimessa olevat ohjaajat, sairaanhoitajat ja hoitajat, sekä virassa olevat asumispalveluiden ja kuntoutusyksiköiden esimiehet.
Tulokset osoittivat, että laatujärjestelmä koettiin hyvänä työvälineenä esimiestyössä. Laatujärjestelmän kautta luotuja ohjeita ja yhteisiä toimintatapoja pidettiin perustehtävän toteutumisen kannalta tärkeinä koko organisaatiossa. Laatukäsikirjan käyttö ei ollut henkilökunnalle arkipäiväistä eikä henkilökunta myös hyödyntänyt laatukäsikirjaa lomakkeiden etsimiseen. Laatukäsikirja koettiin liian kankeaksi ja laajaksi kokonaisuudeksi ja prosessien kuvauksiin toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.
Quality system is the common operational system that leads the personel’s working processes in the organization. In managerial work, the strategy and organizations’s goals are the basis for quality management and assurance.
In this study, the data was collected through an equestionnaire that was send to permanent staff in the social services, such as nurses, counsellors and mentors as well as those who worked in positions like head of a unit in housing services and nursing homes in total 87 persons responded to the questionnaire.
The results show that the qyality control system was perceived as atool for the managerial work. The instructions, rules and processes described in the quality manual were experiences to be very important for executing basic tasks. However, the manual was not in everyday uses, and the staff did not use it for eg. searching forms. The manual was experienced to be rigid and too wide a document to handle. In addition some of the process descriptions needed updating.