Testaustiimin ohjaaminen ja osaamisen johtaminen
Stenroth, Terhi (2011)
Stenroth, Terhi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105147923
Tiivistelmä
Teen kehittämistehtäväni teknologiateollisuuden yritykselle. Tehtävän tavoitteena on arvioida osaamista, jota tarvitaan testaustyön suorittamiseksi testaustiimissä. Tarkoitus on löytää keinot kehittää testaustiimin toimintaa ja testausprosessia siten, että työskentely tukisi tuotteiden laadunvarmistusta. Lisäksi pyritään tarkastelemaan päivittäisen työn ohjaamista ja testaajien osaamisen kehittämistä. Teoriaosuus aloitetaan käsittelemällä johtamista perustehtävän ja muutoksen kautta, sekä osaamisen johtamisprosessia. Testauksen näkökulmasta tarkastellaan testausstandardeja ja testauksen kehysmalleja, kuten TMMi ja TPI. Lisäksi arvioidaan Kanban-menetelmän toimivuutta testaustiimin päivittäisessä työskentelyssä.
Kehittämistehtävä osoittaa, että toimiva työskentely pohjautuu avoimeen ja aktiiviseen vuorovaikutukseen testaustiimin ja projektiryhmien kesken. Työskentely edellyttää testauksen tarkoituksen ymmärtämistä ja periaatteiden tietämistä. Onnistunut testaustiimin ohjaaminen puolestaan edellyttää testaustiimin osaamiskartan määrittelyä ja sen pohjalta osaamistarpeen arviointia. Testaustiimin osaamisen kehittämisessä tulee huomioida yksilön tarpeiden lisäksi tiimin tarpeet. Testausprosessin kehittämisen osalta voidaan käyttää hyödyksi kehysmalleja, mutta kehittäminen tulisi suorittaa hallitusti ja muutosten yhteydessä huomioida vaikutukset tiimin lisäksi yksittäisen työntekijän kykyyn omaksua muutos.
Kehittämistehtävä osoittaa, että toimiva työskentely pohjautuu avoimeen ja aktiiviseen vuorovaikutukseen testaustiimin ja projektiryhmien kesken. Työskentely edellyttää testauksen tarkoituksen ymmärtämistä ja periaatteiden tietämistä. Onnistunut testaustiimin ohjaaminen puolestaan edellyttää testaustiimin osaamiskartan määrittelyä ja sen pohjalta osaamistarpeen arviointia. Testaustiimin osaamisen kehittämisessä tulee huomioida yksilön tarpeiden lisäksi tiimin tarpeet. Testausprosessin kehittämisen osalta voidaan käyttää hyödyksi kehysmalleja, mutta kehittäminen tulisi suorittaa hallitusti ja muutosten yhteydessä huomioida vaikutukset tiimin lisäksi yksittäisen työntekijän kykyyn omaksua muutos.