Utveckling av gransknings- och skadehanteringsprocess vid Autolink Finland Oy
Hellström, Christopher (2020)
Hellström, Christopher
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042019
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts på uppdrag av Autolink Finland Oy. Autolink Finland Oy är ett biltransportföretag beläget i Hangö, Finland. Företaget kör huvudsakligen ut nya bilar från importörerna till bilaffärer runtom i Finland, även begagnade- och importbilar till privatpersoner.
Målet med detta examensarbete var att förbättra processerna i samband med granskning av bilar och rapportering av skador. I nuläget går mycket tid förlorad på grund av brister i processerna och därav lider också lönsamheten. Det finns anvisningar för hur saker skall skötas men de behöver uppdateras och sammanställas till en funktionerande manual.
I teoridelen beskrivs bakgrund, befintliga processer och anvisningar. Nuvarande standarder samt anvisningar för hur man skall tillverka en bra manual kommer att presenteras. För att säkerställa ett så bra resultat som möjligt så diskuterade jag aktivt med kollegor och med företagets chaufförer under skrivprocessen.
Resultatet av arbetet är en sammanställd manual för granskning av bilar samt rapportering av skador. Manualen innehåller detaljerade beskrivningar över hur chaufförerna skall gå tillväga vid olika fall, vem som skall informeras och hur de skall agera. This thesis was commissioned by Autolink Finland Oy. Autolink Finland Oy is a vehicle logistics company located in Hanko, Finland. The company’s main business is the transportation of new vehicles from the port of Hanko to dealers in Finland. Autolink Finland Oy does also transport used and import vehicles to private individuals.
The aim of this thesis is to improve the inspection and damage handling procedure at Autolink Finland Oy. Currently a lot of time is wasted due to deficiencies in the processes and hence the profitability of the company suffers. There are currently guidelines for how things should be done but they need to be updated and combined into a functioning manual.
In the theory part of this thesis I will go through the background for this project and existing guidelines. I will also present current standards and go through how to make a good manual. To ensure that the results are as good as possible I will have ongoing discussions with my colleagues and the company's drivers throughout the writing process.
The result of the work is a compiled manual for car inspection and damage reporting. The manual contains detailed descriptions of how the drivers should act in different cases.
Målet med detta examensarbete var att förbättra processerna i samband med granskning av bilar och rapportering av skador. I nuläget går mycket tid förlorad på grund av brister i processerna och därav lider också lönsamheten. Det finns anvisningar för hur saker skall skötas men de behöver uppdateras och sammanställas till en funktionerande manual.
I teoridelen beskrivs bakgrund, befintliga processer och anvisningar. Nuvarande standarder samt anvisningar för hur man skall tillverka en bra manual kommer att presenteras. För att säkerställa ett så bra resultat som möjligt så diskuterade jag aktivt med kollegor och med företagets chaufförer under skrivprocessen.
Resultatet av arbetet är en sammanställd manual för granskning av bilar samt rapportering av skador. Manualen innehåller detaljerade beskrivningar över hur chaufförerna skall gå tillväga vid olika fall, vem som skall informeras och hur de skall agera.
The aim of this thesis is to improve the inspection and damage handling procedure at Autolink Finland Oy. Currently a lot of time is wasted due to deficiencies in the processes and hence the profitability of the company suffers. There are currently guidelines for how things should be done but they need to be updated and combined into a functioning manual.
In the theory part of this thesis I will go through the background for this project and existing guidelines. I will also present current standards and go through how to make a good manual. To ensure that the results are as good as possible I will have ongoing discussions with my colleagues and the company's drivers throughout the writing process.
The result of the work is a compiled manual for car inspection and damage reporting. The manual contains detailed descriptions of how the drivers should act in different cases.