Palvelutuotteen tunnettuus : Nordea etuohjelma
Rusi, Minja (2011)
Rusi, Minja
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168012
Tiivistelmä
Kilpailu asiakkaista on joka alalla kovaa. Yritysten tulee koko ajan kehittää asiakkailleen tarjottavia tuotteita ja palveluita. On tärkeää tuntea omat asiakkaansa sekä näiden toiveet ja tarpeet. Segmentointi on olennainen osa yrityksen toimintaa. Sen avulla pyritään löytämään eri asiakasryhmille oikeanlaiset palvelut ja sopivia markkinontikeinoja käyttäen. Tämän opinnäytetyön ideana oli selvittää markkinointiviestinnän keinoja etenkin kanta-asiakkaille suunnatun viestinnän ja mainonnan suhteen. On olemassa 80/20 sääntö, jonka mukaan 80% yrityksen tuotoista on peräisin 20 %:sta asiakkaita. Opinnäytetyön osana toteutettiin kyselytutkimus, jonka Ideana oli saada selville asiakkaiden tietämys koskien Nordean kanta-asiakkaille suunnattua etuohjelmaa. Mahdollisimman monen asiakkaan tulisi olla tietoinen ohjelmasta ja siihen kuuluvista eduista. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään kerrotaanko asiakkaille etuohjelmasta ja sen eduista tarpeeksi, tuntevatko he oman asiakastasonsa edut ja kuinka suuren osan eduista he hyödyntävät. Asiaa ovat tutkineet Turun Kauppakorkeakoulun oppilaat vuonna 2009 ja nyt oli tarkoitus selvittää, onko etuohjelma tullut tutummaksi asiakkaille. Opinnäytetyö toimii konkreettisena suunnannäyttäjänä paitsi Nordealle, myös muille yrityksille, jotka ovat kanta-asiakasohjelmien kanssa tekemisissä. Opinnäytetyö etenee markkinointiviestinnän osa-alueista ja keinoista asiakassuhdemarkkinointiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös asiakaslähtöisen markkinoinnin käyttämistä kilpailukeinona. Tämän jälkeen paneudutaan Kanta- ja Avainasiakkuuteen sekä niiden merkityksellisyyteen. Työn lopussa esitellään ratkaisuehdotuksia näihin ongelmiin ja mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.