Kommunikation mellan vårdpersonal : en studie vid en hälsovårdscentral
Lillås, Eivor; Östman-Brådd, Beatrice; Westerlund, Christina (2011)
Lillås, Eivor
Östman-Brådd, Beatrice
Westerlund, Christina
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056397
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att kartlägga kommunikationen mellan personalen på bäddavdelningen, läkarmottagningen och hemsjukvården på en hälsovårdscentral i Österbotten. Studien görs för att få kunskap om hur personalen upplever kommunikationen i vården.
De teoretiska utgångspunkterna var vård enligt Swanson (1991) och kommunikation enligt King (1981), Travelbee (1971), Simonsson (2006) och Goffman(2005).Datainsamlingsmetoden är kvalitativ och undersökningen genomfördes med enkäter som sedan analyserades med innehållsanalys. Resultatet från undersökningen visade att informanterna ansåg att kommunikationen fungerade ganska bra. De var positivt inställda till förändring och gav förslag till utveckling. Studien påvisade att kunskapen om lagarna runt kommunikation var bristfällig och att lagarna sällan diskuteras på arbetsplatsen. Resultatet visade att informanterna gärna deltog i gemensamma träffar mellan enheterna och önskade arbetsrotation. Informanterna framhöll att kommunikation är en viktig del i vårdarbetet. The prupose of this study was to compare the communication between employees at a bedward, a doctor's practice and a home nursing department at a health service centre in Ostrobothnia. The study was done to gain knowledge on how the employees experience communication in health care.
The theoretical approach is done on the basis of theories of care by Swanson (1991), and theories of communication by King (1981), Travelbee (1971), Simonsson (2006) and Goffman (2005). The method of data collection is qualitative and the survey was conducted with questionnaires and then analysed with contnent analysis. The results of the research showed that the informants consider the communication as pretty good. The knowledge of the laws according to communication was poor and the laws were seldom discussed. The result showed that the partcipants were intrested in meetings and they had a positive attitude to work rotation between the units. They welcomed changes and gave suggestions for further development and pointed out that communication is an important part of health care work.
De teoretiska utgångspunkterna var vård enligt Swanson (1991) och kommunikation enligt King (1981), Travelbee (1971), Simonsson (2006) och Goffman(2005).Datainsamlingsmetoden är kvalitativ och undersökningen genomfördes med enkäter som sedan analyserades med innehållsanalys. Resultatet från undersökningen visade att informanterna ansåg att kommunikationen fungerade ganska bra. De var positivt inställda till förändring och gav förslag till utveckling. Studien påvisade att kunskapen om lagarna runt kommunikation var bristfällig och att lagarna sällan diskuteras på arbetsplatsen. Resultatet visade att informanterna gärna deltog i gemensamma träffar mellan enheterna och önskade arbetsrotation. Informanterna framhöll att kommunikation är en viktig del i vårdarbetet.
The theoretical approach is done on the basis of theories of care by Swanson (1991), and theories of communication by King (1981), Travelbee (1971), Simonsson (2006) and Goffman (2005). The method of data collection is qualitative and the survey was conducted with questionnaires and then analysed with contnent analysis. The results of the research showed that the informants consider the communication as pretty good. The knowledge of the laws according to communication was poor and the laws were seldom discussed. The result showed that the partcipants were intrested in meetings and they had a positive attitude to work rotation between the units. They welcomed changes and gave suggestions for further development and pointed out that communication is an important part of health care work.