Minimum order quantity in case company : tools and rules for calculation
Heikkilä, Anu (2011)
Heikkilä, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137839
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toiminnallisen opinnäytetyön mallin mukaisesti ja se liittyy logistiikan kehitysprojektiin tausta yrityksen ”Customer Logistiikan” kehitysorganisaatiossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kehitysprosessia liittyen minimitilausmäärän laskentamallin määrittämiseen, joka puolestaan johtaa tausta yrityksen myyntiyhtiöiden tilausprosessin käytön tehostamiseen. Työssä käsitellään myös niitä uuden työkalun kehittämiseen liittyviä vaatimuksia, jonka perusteella uusi työkalu voidaan luoda. Työkalun tarkoituksena on kerätä tietoa eri lähteistä, sekä rakentaa laskentakaava, jonka avulla minimitilausmäärä pystytään laskemaan automaattisesti.
Opinnäytetyössä kuvataan minimitilausmäärän tarkoitus ja sen vaikutuksia eri toimintoihin tausta yrityksessä. Myös taustayrityksen toimitus-, tilaus- ja laskutusprosessit kuvataan lyhyesti, jotta olisi helpompi ymmärtää kokonaiskuva sekä yrityksen tilaus- ja toimitusprosessien komlepksisuus.
Tulosten perusteella, ”Customer Logistiikan” kehitysorganisaatiossa voidaan jatkaa työkalun ja laskentamallien kehitystä, sekä aloittaa uusi kehitysprojekti, jossa mahdollisesti implementoidaan työkalu sekä laskentamalli taustayrityksen myyntiyhtiöiden käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kehitysprosessia liittyen minimitilausmäärän laskentamallin määrittämiseen, joka puolestaan johtaa tausta yrityksen myyntiyhtiöiden tilausprosessin käytön tehostamiseen. Työssä käsitellään myös niitä uuden työkalun kehittämiseen liittyviä vaatimuksia, jonka perusteella uusi työkalu voidaan luoda. Työkalun tarkoituksena on kerätä tietoa eri lähteistä, sekä rakentaa laskentakaava, jonka avulla minimitilausmäärä pystytään laskemaan automaattisesti.
Opinnäytetyössä kuvataan minimitilausmäärän tarkoitus ja sen vaikutuksia eri toimintoihin tausta yrityksessä. Myös taustayrityksen toimitus-, tilaus- ja laskutusprosessit kuvataan lyhyesti, jotta olisi helpompi ymmärtää kokonaiskuva sekä yrityksen tilaus- ja toimitusprosessien komlepksisuus.
Tulosten perusteella, ”Customer Logistiikan” kehitysorganisaatiossa voidaan jatkaa työkalun ja laskentamallien kehitystä, sekä aloittaa uusi kehitysprojekti, jossa mahdollisesti implementoidaan työkalu sekä laskentamalli taustayrityksen myyntiyhtiöiden käyttöön.