WETTERHOFF WINTAGE -BLOGI : – Blogit sosiaalisessa mediassa muotoilijan näkökulmasta
Karlsson, Kristina (2011)
Karlsson, Kristina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman opintoprojekti Wetterhoff Wintage. Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa Wetterhoff Wintage -brändin blogille uusi visuaalinen ilme ja tuottaa sinne ajankohtaista ja perinteitä kunnioittavaa visuaalista sisältöä edustaen projektin avoimuutta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös sosiaalista mediaa ja blogia ilmiönä muotoilijan näkökulmasta. Blogi oli opinnäytetyön päätutkimuskohde ja tutkimuksellisten menetelmien kautta syntyi käytännön esimerkkinä uudistunut Wetterhoff Wintage -blogi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin kirjallisten aineistojen, kyselyiden ja havainnoinnin avulla. Kirjallista materiaalia työn taustalle hankittiin ajankohtaisesta mediasta ja mahdollisimman tuoreesta sosiaalisen median kirjallisuudesta. Kyselyiden avulla haettiin luotettavaa tietoa brändin mielikuvista ja havainnointimenetelmää hyödynnettiin visuaalisesti sekä sisällöllisesti hyviä blogeja tutkimalla.
Lopputuloksena syntyi visuaalisesti ja sisällöllisesti toimiva blogi, joka edustaa Wetterhoff Wintage -brändiä. Blogin kehittämisen lisäksi opinnäytetyöhön liittyi olennaisesti blogin ja brändin näkyvyyden edistäminen sosiaalisen median kanavien avulla. Opinnäytetyön tutkimuksellisuuden tuloksilla Hämeen ammattikorkeakoulu saa uutta tietoa blogista sosiaalisen median kanavana ja sen mahdollisuuksista sekä haasteista muotoilijan näkökulmasta. Tutkimustuloksia voi hyödyntää oman muotoilutyön näkyvyyden edistämisessä sekä Wetterhoff Wintage -blogin ja brändin jatkokehityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin kirjallisten aineistojen, kyselyiden ja havainnoinnin avulla. Kirjallista materiaalia työn taustalle hankittiin ajankohtaisesta mediasta ja mahdollisimman tuoreesta sosiaalisen median kirjallisuudesta. Kyselyiden avulla haettiin luotettavaa tietoa brändin mielikuvista ja havainnointimenetelmää hyödynnettiin visuaalisesti sekä sisällöllisesti hyviä blogeja tutkimalla.
Lopputuloksena syntyi visuaalisesti ja sisällöllisesti toimiva blogi, joka edustaa Wetterhoff Wintage -brändiä. Blogin kehittämisen lisäksi opinnäytetyöhön liittyi olennaisesti blogin ja brändin näkyvyyden edistäminen sosiaalisen median kanavien avulla. Opinnäytetyön tutkimuksellisuuden tuloksilla Hämeen ammattikorkeakoulu saa uutta tietoa blogista sosiaalisen median kanavana ja sen mahdollisuuksista sekä haasteista muotoilijan näkökulmasta. Tutkimustuloksia voi hyödyntää oman muotoilutyön näkyvyyden edistämisessä sekä Wetterhoff Wintage -blogin ja brändin jatkokehityksessä.