Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittelusta ART-menetelmän avulla

Lindroos, Leena (2011)

 
Avaa tiedosto
Lindroos_Leena.pdf (454.5Kt)
Lataukset: 


Lindroos, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja tarkastella kokemuksia sosiaalisten taitojen harjoittelusta ART-menetelmän avulla Raholan perhetukikeskuksessa. Tarkemmin eriteltynä tarkoituksena on selvittää miten sosiaalisten taitojen harjoittelu on näkynyt ART–ryhmään osallistuneiden nuorten käyttäytymisessä, miten ART–ryhmä on koettu nuorten ja työntekijöiden keskuudessa ja mitä kehittämisehdotuksia osaston työntekijöillä ja nuorilla on.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla Raholan perhetukikeskuksen työntekijöiltä ja ART-ryhmään osallistuneilta nuorilta. Kyselyihin vastasi 11 työntekijää ja kaksi ryhmään osallistunutta nuorta.

Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen harjoittelu on näkynyt arjen tilanteissa joidenkin nuorten kohdalla muuttuneena käytöksenä. Kaikkien nuorten käytökseen harjoittelulla ei ole vaikutusta. Nuoret kertovat olleensa motivoituneita ryhmään osallistumisesta ja he kokevat ryhmän toiminnan myönteisenä. Työntekijät kertovat nuorten puhuvan ART–ryhmästä ja harjoittelevan taitoja. Kaikki nuoret eivät kommentoi ryhmästä mitään, jotkut ovat haluttomia osallistumaan ryhmään. Työntekijät toivovat lisää tietoa ja koulutusta menetelmästä ja nuoren kehityksestä ryhmässä. Menetelmä koetaan hyväksi ja sitä toivotaan osaksi arjen työskentelyä ja omaohjaajatyötä.

ART–menetelmä soveltuu tutkimustulosteni perusteella sosiaalisten taitojen harjoitteluun nuorisoikäisille. Nuoren oma motivaatio käytöksensä muuttamiseen on tärkeä, jotta menetelmällä saavutetaan haluttua muutosta. Aiheesta on vähän suomalaista tutkimusta, joten uutta tutkimusta tarvitaan menetelmän tuloksellisuuden vakuuttamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste