Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nybörjaren greppar trumpeten : undervisningen av nybörjare på trumpet i Svenskfinland

Sandvik, Bernt (2011)

 
Avaa tiedosto
Sandvik_Bernt.pdf.pdf (654.0Kt)
Lataukset: 


Sandvik, Bernt
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096895
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att studera hur nybörjarundervisningen på trumpet ser ut idag i Svenskfinland.

Fyra finlandssvenska klassiska trumpetlärare intervjuas i en riktat, öppen intervju om hur de undervisar trumpetelever på nybörjarnivå och om de använder sig av någon trumpetskola.

Svaren från intervjuerna presenteras i en kvalitativ analys. Trumpetskolorna som kommer upp i intervjuerna samt sådana som jag känner till sedan tidigare presenteras neutralt i en redogörelse för deras struktur och pedagogiska uppbyggnad.

Utgående från en hermeneutisk forskningsansats har resultaten av studien visat att trumpetskolor används av samtliga klassiska trumpetlärare i Svenskfinland men inte under de första lektionerna. Inga av de existerande trumpetskolorna upplevs som kompletta utan de kompletteras genom att flera trumpetskolor samtidigt används parallellt. Under de första lektionerna är det viktigast att läraren ser till att skapa en god stämning.
 
The purpose of this thesis is to study how trumpet is taught to beginners in Swedish-Finland today.

Four Swedish-Finnish classical trumpet teachers are interviewed in a targeted open-interview about how they teach trumpet students at beginner level, and if they use any trumpet method (tutor book).

Responses from the interviews are presented in a qualitative analysis. Trumpet methods mentioned in the interviews, as well as those that I know of already, are presented neutrally in a description of their structure and emphasis.

A study of the various approaches to teaching has proved that trumpet methods are used by all classical trumpet teachers in Swedish-Finland, but not during the first lessons. None of the existing trumpet methods are perceived to be complete, but the use of several methods parallel gives best balance by supplementing the material of any one method. During the first lessons, it is important that the teacher helps to create a good atmosphere.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste