Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja nuorten allergiayksikön toiminnan kuvaus - asiakkaiden ja hoitohenkilöstön näkökulmia toiminnan sujuvuudesta

Koivupuisto, Henna (2011)

 
Avaa tiedosto
Koivupuisto_Henna.pdf (824.9Kt)
Lataukset: 


Koivupuisto, Henna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178219
Tiivistelmä
Tämän kehittävän työntutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella asiakkaan kulkua perheen ja hoitohenkilöstön näkökulmista Seinäjoen keskussairaalan lasten ja nuorten allergiayksikössä. Tavoitteena oli kehittää nykyistä toimintamallia, tukien asiakaslähtöisiä, sujuvia toimintatapoja hoitohenkilöstön kesken.

Opinnäytetyöhön osallistui yhdeksän (n=9) lasten ja nuorten allergiayksikön asiak-kaana olevaa perhettä sekä opinnäytetyön ohjausryhmä, johon kuuluivat lasten ja nuorten astmasta ja allergioista vastaavat kaksi lääkäriä, lastentautien toimintayksikön ylihoitaja, lastentautien poliklinikan osastonhoitaja ja neljä allergiahoitajaa (n=8). Aineistoa kerättiin haastattelemalla asiakkaita huhtikuu ja kesäkuu 2010 välisenä aikana. Haastattelu muodostui taustatiedoista ja kahdesta teema-alueesta. Teema-alueiden kysymykset käsittelivät asiakkaiden kokemuksia hoito- ja palveluketjun toimivuudesta, palveluiden saatavuudesta, toimintatavoista sekä asiakaslähtöisyydestä. Aineistoa kerättiin haastattelemalla ohjausryhmää marraskuussa 2010. Focusryhmähaastattelu muodostui kolmesta teema-alueesta. Teema-alueiden kysymykset käsittelivät hoitohenkilöstön näkemyksiä lasten ja nuorten allergiayksikön palvelukokonaisuudesta, hoitoprosessin toimivuudesta ja kehittämiskohteista. Aineisto analysoitiin induktiivisen eli aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.

Ilmoittautuminen hoitavassa yksikössä palvelee asiakasta. Asiakkaan tyytyväisyys toiminnan sujuvuudesta on yhteydessä odotusaikaan ja hoidon ohjauksen yksilöllisyyteen. Asiakkaan ja ohjausryhmän jäsenten mukaan hoitohenkilöstön toimenku-van tulee määritellä työnjakoa. Ohjausryhmän haastattelun perusteella todetaan yhtenäisten käytäntöjen ja optimaalisen hoidon tason yksikön sisällä lisäävän toiminnan sujuvuutta. Asiakkaan ja ohjausryhmän jäsenten mukaan yhteistyö perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kesken on välttämätöntä toiminnan sujuvuuden edistämiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste