Design management -suunnittelusta on pitkä matka käytäntöön : sisäisen markkinoinnin haasteet aikuiskoulutuskeskuksessa
Niemi, Tanja (2011)
Niemi, Tanja
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178220
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee design managementin toiminta-alueita yritysmielikuvan kehittämisessä. Työn tarkoituksena on selvittää case-organisaatiossa käynnistetyn design management -prosessin sisäisen markkinoinnin onnistumista sekä mahdollisia kehittämiskohteita kvalitatiivisten tutkimusmenetelmän avulla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään ensin yleisesti aikuiskoulutuksen tilannetta ja nykytilanteeseen vaikuttaneita tekijöitä. Katsaus 2000-luvun aikuiskoulutuksen haasteelliseen ja muuttuneeseen maailmaan antaa myös perustelut opinnäytetyön aiheelle. Samassa yhteydessä esitellään myös tutkimuksen case-organisaatio. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi yritysmielikuvan eli imagon rakentumista ja merkitystä organisaatiolle kilpailutekijänä. Design management -toimintaa kuvataan yksityiskohtaisemmin kilpailukeinon, toiminta-alueiden, prosessin sekä johtamisen näkökulmista. Sisäinen markkinointi esitellään yhtenä tärkeimpänä design managementin johtamisen työkaluna.
Tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siihen osallistuivat tutkijan lisäksi kohdeor-ganisaation kaikkien seitsemän eri alojen koulutuspäälliköt. Lisäksi toimintatutkimuksen reflek-toinnissa ovat olleet osallisena design management -työryhmän kaksi jäsentä. Tutkimus aloitettiin spiraalimallia mukaillen marraskuussa 2010 jatkuen huhtikuuhun 2011.
Tutkimustulosten mukaan design management -toiminnot koettiin tarpeellisena yritysmielikuvan yhdenmukaistajana sekä kilpailuedun lisääjänä. Design managementin sisäisessä markkinoinnissa ja ajattelutavan esittelystä henkilökunnalle koettiin puutteita. Saatujen vastausten pohjalta laadittiin Design Management -työryhmälle toiminnan kehittämissuunnitelma, jolla pyritään parantamaan kohdeorganisaation sisäistä markkinointia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään ensin yleisesti aikuiskoulutuksen tilannetta ja nykytilanteeseen vaikuttaneita tekijöitä. Katsaus 2000-luvun aikuiskoulutuksen haasteelliseen ja muuttuneeseen maailmaan antaa myös perustelut opinnäytetyön aiheelle. Samassa yhteydessä esitellään myös tutkimuksen case-organisaatio. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi yritysmielikuvan eli imagon rakentumista ja merkitystä organisaatiolle kilpailutekijänä. Design management -toimintaa kuvataan yksityiskohtaisemmin kilpailukeinon, toiminta-alueiden, prosessin sekä johtamisen näkökulmista. Sisäinen markkinointi esitellään yhtenä tärkeimpänä design managementin johtamisen työkaluna.
Tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siihen osallistuivat tutkijan lisäksi kohdeor-ganisaation kaikkien seitsemän eri alojen koulutuspäälliköt. Lisäksi toimintatutkimuksen reflek-toinnissa ovat olleet osallisena design management -työryhmän kaksi jäsentä. Tutkimus aloitettiin spiraalimallia mukaillen marraskuussa 2010 jatkuen huhtikuuhun 2011.
Tutkimustulosten mukaan design management -toiminnot koettiin tarpeellisena yritysmielikuvan yhdenmukaistajana sekä kilpailuedun lisääjänä. Design managementin sisäisessä markkinoinnissa ja ajattelutavan esittelystä henkilökunnalle koettiin puutteita. Saatujen vastausten pohjalta laadittiin Design Management -työryhmälle toiminnan kehittämissuunnitelma, jolla pyritään parantamaan kohdeorganisaation sisäistä markkinointia.