Virheselvityksen kehittäminen : Nordnet Logistics Oy
Kankaro, Miikka (2011)
Kankaro, Miikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178270
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin virheselvityksen toimintaa Nordnet Logistics Oy:ssä. Toimeksiantajana toimi Nordnet Logistics Oy ja yhteyshenkilönä yrityksen logistiikkapäällikkö. Kehitystyön tavoitteena oli selkeyttää virheselvityksen toimintatapoja, luoda yrityksen omaan toiminnanohjausjärjestelmään uusi reklamaatioita varten suunniteltu työkalu virheselvitystyön ja reklamaatioseurannan avuksi, määrittää virheselvityksen pääasialliset työtehtävät sekä selvitystyön rajapinnat eri keskusliikkeiden kanssa. Lisäksi tarkoituksena oli vähentää reklamaatioita luomalla toimintatapa terminaaliin jääneiden ja keruuvirheistä johtuvien osoitteettomien laatikoiden selvittämiseksi ja tuottajille ilmoittamiseksi.
Työssä käytettiin enimmäkseen käytännön kokemukseen liittyvää tietoa sekä muiden työntekijöiden että johtoryhmän mielipiteitä. Opinnäytetyön tekijä toimi noin vuoden ajan virheselvittelyn työtehtävissä vuosina 2009–2010. Kehitystyö aloitettiin selvittämällä virheselvityksen tila ja kartoittamalla toiminnon työvaiheet. Tämän jälkeen kehitettiin toiminnanohjausjärjestelmään yhdessä IT-osaston kanssa reklamaatiotyökalu, jota paranneltiin tarpeen mukaan.
Reklamaatioiden selvittäminen ja laskujen käsittely nopeutuivat huomattavasti uuden reklamaatiotyökalun myötä ja myös useilta tuottajilta tuli hyvää palautetta selvittelystä. Toimitusvarmuusprosentin kirjaaminen järjestelmään tuottajittain sekä toimintatapa terminaaliin jääneiden ja osoitteettomien laatikoiden selvittämiseksi jäi kuitenkin toteuttamatta käytännössä yrityksen konkurssin vuoksi.
Nordnet Logistics Oy ajautui konkurssiin huhtikuussa 2011 ja opinnäytetyöhön liittyvät kehitystoimenpiteet jäivät kesken. Jos Nordnet Logistics Oy:n toiminnanohjausjärjestelmä pysyy samana mahdollisen uuden omistajan myötä, jatkuu virheselvityksen kehitystyö opinnäytetyön pohjalta.
Työssä käytettiin enimmäkseen käytännön kokemukseen liittyvää tietoa sekä muiden työntekijöiden että johtoryhmän mielipiteitä. Opinnäytetyön tekijä toimi noin vuoden ajan virheselvittelyn työtehtävissä vuosina 2009–2010. Kehitystyö aloitettiin selvittämällä virheselvityksen tila ja kartoittamalla toiminnon työvaiheet. Tämän jälkeen kehitettiin toiminnanohjausjärjestelmään yhdessä IT-osaston kanssa reklamaatiotyökalu, jota paranneltiin tarpeen mukaan.
Reklamaatioiden selvittäminen ja laskujen käsittely nopeutuivat huomattavasti uuden reklamaatiotyökalun myötä ja myös useilta tuottajilta tuli hyvää palautetta selvittelystä. Toimitusvarmuusprosentin kirjaaminen järjestelmään tuottajittain sekä toimintatapa terminaaliin jääneiden ja osoitteettomien laatikoiden selvittämiseksi jäi kuitenkin toteuttamatta käytännössä yrityksen konkurssin vuoksi.
Nordnet Logistics Oy ajautui konkurssiin huhtikuussa 2011 ja opinnäytetyöhön liittyvät kehitystoimenpiteet jäivät kesken. Jos Nordnet Logistics Oy:n toiminnanohjausjärjestelmä pysyy samana mahdollisen uuden omistajan myötä, jatkuu virheselvityksen kehitystyö opinnäytetyön pohjalta.