Eläimellistä menoa! : Museopedagogiikan ja kokemuksellisen taideoppimisen soveltaminen varhaiskasvatusikäisille lapsille
Ojanen, Johanna (2011)
Ojanen, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten museopedagogisilla menetelmillä ja kokemuksellisella taideoppimisella voidaan tukea varhaiskasvatusikäistä lasta taiteen kokemisessa. Tilaajana ja toimintaympäristönä toimi Naivistit Iittalassa -säätiön ylläpitämä Naivistit Iittalassa 2010 -näyttely.
Opinnäytetyössä sovellettiin museopedagogiikkaa ja sen menetelmiä sekä kokemuksellista taideoppimista naivistisen taidenäyttelyn esittelemisessä lapsille. Opinnäytetyön aikana syntyi Eläimellistä menoa! -kierros, joka suunnattiin Hämeenlinnan ja sen lähialueiden varhaiskasvatuskeskuksille. Tutkimusaineistoa kerättiin kierroksen aikana tehdyllä havainnoinnilla sekä kierrokselle osallistuneiden varhaiskasvatuskeskusten henkilökunnalla teetetyllä kyselytutkimuksella.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että paras tapa tukea lasta taiteen kokemisessa on käyttää erilaisia menetelmiä taiteen tarkasteluun. Lapsilähtöinen keskusteleva opastus sekä leikkiminen tukevat lapsia kokonaisvaltaisesti. Sidottaessa taiteen ilmiöitä lasten omaan kokemusmaailmaan, voidaan synnyttää uusia oivalluksia ja tukea lasten kokonaiskehitystä. Naivistit Iittalassa -näyttely voi osaltaan jatkaa lasten taiteen kokemisen ja taideoppimisen tukemista tarjoamalla opastettuja kierroksia varhaiskasvatuskeskuksille.
Eläimellistä menoa! -kierros sai hyvää palautetta ja samankaltaista toimintaa toivotaan näyttelyltä jatkossakin. Kierrosten markkinointia on kuitenkin kehitettävä ja tehostettava mahdollisimman monien varhaiskasvatusikäisten lasten tavoittamiseksi.
Opinnäytetyössä sovellettiin museopedagogiikkaa ja sen menetelmiä sekä kokemuksellista taideoppimista naivistisen taidenäyttelyn esittelemisessä lapsille. Opinnäytetyön aikana syntyi Eläimellistä menoa! -kierros, joka suunnattiin Hämeenlinnan ja sen lähialueiden varhaiskasvatuskeskuksille. Tutkimusaineistoa kerättiin kierroksen aikana tehdyllä havainnoinnilla sekä kierrokselle osallistuneiden varhaiskasvatuskeskusten henkilökunnalla teetetyllä kyselytutkimuksella.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että paras tapa tukea lasta taiteen kokemisessa on käyttää erilaisia menetelmiä taiteen tarkasteluun. Lapsilähtöinen keskusteleva opastus sekä leikkiminen tukevat lapsia kokonaisvaltaisesti. Sidottaessa taiteen ilmiöitä lasten omaan kokemusmaailmaan, voidaan synnyttää uusia oivalluksia ja tukea lasten kokonaiskehitystä. Naivistit Iittalassa -näyttely voi osaltaan jatkaa lasten taiteen kokemisen ja taideoppimisen tukemista tarjoamalla opastettuja kierroksia varhaiskasvatuskeskuksille.
Eläimellistä menoa! -kierros sai hyvää palautetta ja samankaltaista toimintaa toivotaan näyttelyltä jatkossakin. Kierrosten markkinointia on kuitenkin kehitettävä ja tehostettava mahdollisimman monien varhaiskasvatusikäisten lasten tavoittamiseksi.