Intranetin käytettävyystutkimus sisäisen viestinnän kanavana : Turun ammattikorkeakoulun Messi
Rantala, Johannes; Timonen, Sanna (2011)
Rantala, Johannes
Timonen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157970
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat ajattelevat Messistä sisäisen viestinnän kanavana, millaisena opiskelijat kokevat Messin käytettävyyden, mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijoiden mielipiteeseen Messistä ja miten Messiä voitaisiin opiskelijoiden mielestä parantaa.
Käytimme tutkimuksessamme Mixed Methods -tutkimuskäytäntöä eli tutkimuksessamme yhdistyvät kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät. Aineiston keruu toteutettiin Webropol-ohjelmalla luodulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiosoitteisiin Webropol-ohjelman avulla.
Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä jokaiselle läsnäolevalle Turun ammattikorkeakoulun noin 8 500 opiskelijalle. Vastaajien kokonaismäärä oli 809.
Messi on useimpien vastaajien mielestä ideana hyvä, kun kaikki opiskelijan tarvitsema tieto on pyritty kokoamaan samalle sivustolle, mutta teknisessä toteutuksessa ja käytettävyydessä on toivomisen varaa. Etenkin sivujen päävalikon toiminta aiheutti monille ongelmia ja ohjelman hitaus ja raskaus mainittiin useissa vastauksissa.
Sisältöön oltiin melko tyytyväisiä, mutta tiedon järjestelyä Messissä kritisoitiin vuolaasti. Moni koki tiedon hakemisen Messistä hankalaksi, sivujen järjestelyn epäselväksi ja polut tiedon lähteelle pitkiksi ja epäloogisiksi. Jonkin verran voitiin havaita ongelmia Messin valikoissa käytettävien avainsanojen ymmärtämisessä.
Erilliset kirjautumiset Messin lisäksi sähköpostiin ja muihin sovelluksiin suututtivat monia vastaajia ja osalle tämä aiheutti negatiivisen mielikuvan Messin käytöstä. Messin käyttöön toivottiin opastusta sekä opiskelijoille että henkilökunnalle.
Messillä on hyvät edellytykset muotoutua toimivaksi intranetiksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle, kun siinä olevat puutteet korjataan käyttäjäystävällisempään suuntaan. Oman haasteensa tähän työhön tuo sivuston laajuus. Kun sisältö on järjestelty käyttäjänäkökulmasta, tekniset ongelmat on minimoitu ja käyttäjille annettu riittävät valmiudet sovelluksen tehokkaaseen käyttöön, voidaan olettaa, että Messin käytöstä muodostuu käyttäjille positiivinen kokemus ja sen merkitys viestinnän kanavana kasvaa.
Käytimme tutkimuksessamme Mixed Methods -tutkimuskäytäntöä eli tutkimuksessamme yhdistyvät kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät. Aineiston keruu toteutettiin Webropol-ohjelmalla luodulla sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiosoitteisiin Webropol-ohjelman avulla.
Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä jokaiselle läsnäolevalle Turun ammattikorkeakoulun noin 8 500 opiskelijalle. Vastaajien kokonaismäärä oli 809.
Messi on useimpien vastaajien mielestä ideana hyvä, kun kaikki opiskelijan tarvitsema tieto on pyritty kokoamaan samalle sivustolle, mutta teknisessä toteutuksessa ja käytettävyydessä on toivomisen varaa. Etenkin sivujen päävalikon toiminta aiheutti monille ongelmia ja ohjelman hitaus ja raskaus mainittiin useissa vastauksissa.
Sisältöön oltiin melko tyytyväisiä, mutta tiedon järjestelyä Messissä kritisoitiin vuolaasti. Moni koki tiedon hakemisen Messistä hankalaksi, sivujen järjestelyn epäselväksi ja polut tiedon lähteelle pitkiksi ja epäloogisiksi. Jonkin verran voitiin havaita ongelmia Messin valikoissa käytettävien avainsanojen ymmärtämisessä.
Erilliset kirjautumiset Messin lisäksi sähköpostiin ja muihin sovelluksiin suututtivat monia vastaajia ja osalle tämä aiheutti negatiivisen mielikuvan Messin käytöstä. Messin käyttöön toivottiin opastusta sekä opiskelijoille että henkilökunnalle.
Messillä on hyvät edellytykset muotoutua toimivaksi intranetiksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilökunnalle, kun siinä olevat puutteet korjataan käyttäjäystävällisempään suuntaan. Oman haasteensa tähän työhön tuo sivuston laajuus. Kun sisältö on järjestelty käyttäjänäkökulmasta, tekniset ongelmat on minimoitu ja käyttäjille annettu riittävät valmiudet sovelluksen tehokkaaseen käyttöön, voidaan olettaa, että Messin käytöstä muodostuu käyttäjille positiivinen kokemus ja sen merkitys viestinnän kanavana kasvaa.