Beslutsfattandet som en del av patientsäkerheten
Stenroos, Tina (2011)
Stenroos, Tina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137725
Tiivistelmä
Att fatta beslut är en befintlig del av det dagliga vårdarbetet. För att kunna fatta kvalitativa beslut krävs det att vårdaren har tillräckliga kunskaper och erfarenheter inom beslutsfattandet. Svaga kunskaper i beslutsfattandet leder till svaga beslut som i sin tur leder till slarv i patientsäkerheten. Genom att förbättra vårdarnas kunskaper i beslutsfattandet kan vårdfel förhindras och patientsäkerheten i vården höjas. För att kunna förbättra patientsäkerheten genom beslutsfattandet är det nödvändigt att veta hur processen för ett gott beslutsfattande fungerar. (Jensen 2009)
Med stöd av Lauris (1992) beslutsfattandemodell och Lauris och Salanteräs (2002) beslutsfattandeteori samt 11 artiklar och forskningar rörande beslutsfattandet i vården kartläggs i denna studie processen för ett gott beslutsfattande. Ytterligare söks det genom studien svar på vilka kvaliteter som behövs vid beslutsfattandet samt hur man på basen av studiens resultat kunde förbättra patientsäkerheten prehospitalt. Som metod i studien används systematisk litteraturstudie och innehållsanalys. Artiklarna och forsk-ningarna till studien fann skribenten genom sökning i databaserna Medic, Pub Med och Ovid Medline med sökorden ”decision making and patient safety” och ”laadukas päätöksenteko”.
Fyra olika beslutsfattandemodeller används vid beslutsfattandet i vården; analytisk-systematiska, analytisk-intuitiva, intuitiv-analytiska och intuitiv-tolkande. Vilken modell som används beror bland annat på problemets natur, vårdarens kunskaper och erfarenheter, tiden att lösa problemet och den tillgängliga informationen. Kvaliteter som gynnar beslutsfattandet är bland annat kommunikationsförmåga, handledningsförmåga, självsäkerhet, erfarenhet och en välutvecklad teoretisk referensram. Beslut som fattas med den analytisk- systematiska modellen ger mest kvalitativa och säkra resultat eftersom vårdaren då kan motivera beslutet grundligt. Detta beslutsförfarande kräver dock sakkunnighet och att de yttre omständigheterna är lämpliga. Genom att förbättra förstavårdarnas kunskaper i beslutsfattande genom en kombination av inlärningsmetoder i utbildningen ökar patientsäkerheten i vården. To make decisions is a vital part of day-to-day nursing. The nurse has to have sufficient knowledge and experience in decision making to be able to make qualitative decisions. Weak talent in decision making leads to weak decisions that lead to carelessness in patient safety. By increasing the nurse´s knowledge in decision making, mistakes can be prevented and the patient safety can be increased. In order to increase patient safety by decision making it is necessary to understand how the process of good decision making works. (Jensen 2009)
This study aims to clarify the process of good decision making in healthcare by analyzing the decision making model developed by Lauri (1992), the decision making theory developed by Lauri and Salanterä (2002) and 11 articles and research on the subject of decision making in healthcare. Furthermore it studies which qualities are necessary in decision making, and if the results of this study could be used to increase prehospital patient safety. As a method the study uses systematic literature study and substance analysis. The articles and research were obtained in the databases Medic, Pub Med and Ovid Medline using the search words ”decision making and patient safety” and ”laadukas päätöksenteko”.
Four different models of decisions making are used in healthcare decision making; analytical-systematic, analytical-intuitive, intuitive-analytical and intuitive-interpretive. Which model is used depends on the nature of the problem, the knowledge and experience of the nurse, the time available to solve the problem and the information at hand. Qualities benefiting decision making are among other things communication skills, supervisory abilities, assertiveness, experience and a well developed theoretical frame of reference. Decisions that can be made using the analytical-systematic model result in the most qualitative and certain results as the nurse is able to motivate the decision thoroughly. However, this procedure demands a high level of competency and appropriate external circumstances. By combining learning methods in the education and thereby increasing the knowledge of decision making for the paramedics the patient safety in healthcare is increased.
Med stöd av Lauris (1992) beslutsfattandemodell och Lauris och Salanteräs (2002) beslutsfattandeteori samt 11 artiklar och forskningar rörande beslutsfattandet i vården kartläggs i denna studie processen för ett gott beslutsfattande. Ytterligare söks det genom studien svar på vilka kvaliteter som behövs vid beslutsfattandet samt hur man på basen av studiens resultat kunde förbättra patientsäkerheten prehospitalt. Som metod i studien används systematisk litteraturstudie och innehållsanalys. Artiklarna och forsk-ningarna till studien fann skribenten genom sökning i databaserna Medic, Pub Med och Ovid Medline med sökorden ”decision making and patient safety” och ”laadukas päätöksenteko”.
Fyra olika beslutsfattandemodeller används vid beslutsfattandet i vården; analytisk-systematiska, analytisk-intuitiva, intuitiv-analytiska och intuitiv-tolkande. Vilken modell som används beror bland annat på problemets natur, vårdarens kunskaper och erfarenheter, tiden att lösa problemet och den tillgängliga informationen. Kvaliteter som gynnar beslutsfattandet är bland annat kommunikationsförmåga, handledningsförmåga, självsäkerhet, erfarenhet och en välutvecklad teoretisk referensram. Beslut som fattas med den analytisk- systematiska modellen ger mest kvalitativa och säkra resultat eftersom vårdaren då kan motivera beslutet grundligt. Detta beslutsförfarande kräver dock sakkunnighet och att de yttre omständigheterna är lämpliga. Genom att förbättra förstavårdarnas kunskaper i beslutsfattande genom en kombination av inlärningsmetoder i utbildningen ökar patientsäkerheten i vården.
This study aims to clarify the process of good decision making in healthcare by analyzing the decision making model developed by Lauri (1992), the decision making theory developed by Lauri and Salanterä (2002) and 11 articles and research on the subject of decision making in healthcare. Furthermore it studies which qualities are necessary in decision making, and if the results of this study could be used to increase prehospital patient safety. As a method the study uses systematic literature study and substance analysis. The articles and research were obtained in the databases Medic, Pub Med and Ovid Medline using the search words ”decision making and patient safety” and ”laadukas päätöksenteko”.
Four different models of decisions making are used in healthcare decision making; analytical-systematic, analytical-intuitive, intuitive-analytical and intuitive-interpretive. Which model is used depends on the nature of the problem, the knowledge and experience of the nurse, the time available to solve the problem and the information at hand. Qualities benefiting decision making are among other things communication skills, supervisory abilities, assertiveness, experience and a well developed theoretical frame of reference. Decisions that can be made using the analytical-systematic model result in the most qualitative and certain results as the nurse is able to motivate the decision thoroughly. However, this procedure demands a high level of competency and appropriate external circumstances. By combining learning methods in the education and thereby increasing the knowledge of decision making for the paramedics the patient safety in healthcare is increased.