Alakouluikäisten ja heidän perheidensä asiakastyytyväisyys kouluterveydenhuollossa
Aho, Aino (2019)
Aho, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002042040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Hämeenlinnan kaupungin alakouluikäisten lasten ja heidän vanhempien tyytyväisyyttä kouluterveydenhuollon palveluihin ja tuottaa tietoa kouluterveydenhuollon kehittämiseksi alakouluissa vastaamaan paremmin perheiden tarpeita. Tavoitteena oli myös kehittää kouluterveydenhuoltoa koskevaa asiakastyytyväisyyskyselyä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki, joka teetti vuonna 2018 koulujen ja kouluterveydenhuollon palveluja koskevan asiakastyytyväisyyskyselyn.
Opinnäytetyössä selvitettiin alakouluikäisten terveyteen ja perheiden hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä lasten terveystottumuksia. Opinnäytetyössä kuvattiin kouluterveydenhuoltoa säätelevää lainsäädäntöä ja kouluterveydenhuollon keskeisiä tehtäviä. Lisäksi tarkasteltiin kouluterveydenhuollon asiakkuutta perheen näkökulmasta sekä moniammatillista yhteistyötä kouluterveydenhuollossa. Tutkimuksellisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla analysoitiin asiakastyytyväisyyskyselystä kerätyt avoimet vastaukset.
Tulosten perusteella perheet toivoivat terveydenhoitajan olevan enemmän paikalla koululla ja perheiden tavattavissa. Perheet toivoivat myös asiakaslähtöisempää ja yksilöllisempää palvelua. Myös yhteistyötä perheiden kanssa ja terveysneuvontaa toivottiin enemmän. Asiakastyytyväisyyttä kouluterveydenhuollossa lisäsi miellyttäväksi ja asiantuntevaksi koettu henkilökunta. Perheitä ilahdutti myös kuulluksi ja autetuksi tulemisen kokemus sekä terveydenhoitajan vastaanotolla koettu luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri. The purpose of the Bachelor`s thesis was to describe the customer satisfaction of primary pupils and their families in school health care and produce information for developing school health care services to meet the needs of the families. The aim was also to improve the customer satisfaction survey. The commissioner of this thesis was The City of Hämeenlinna. The customer satisfaction survey was carried out in all schools in The City of Hämeenlinna in 2018.
The thesis discusses factors related to the health of primary school pupils along with well-being of their families and children´s health habits. The thesis describes the legislation on regulating school health care and the key functions of the school health care. The thesis also examined the patronage of school health care from the perspective of the families and multi-professional cooperation in school health care. The study was carried out using content analysis to analyze the answers of the open questions.
According to the results, families wished that public health nurses would be more present at the school. Families also hoped customer-friendlier and more individual services in school health care. Additionally, families wanted more health education and collaboration between school health care and the families. The conclusion was that friendly and professional personnel of school health care increased the customer satisfaction. It was important to customers that they were heard and helped. Customers also appreciate the confidential and safe ambience in the public health nurse`s practice.
Opinnäytetyössä selvitettiin alakouluikäisten terveyteen ja perheiden hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä lasten terveystottumuksia. Opinnäytetyössä kuvattiin kouluterveydenhuoltoa säätelevää lainsäädäntöä ja kouluterveydenhuollon keskeisiä tehtäviä. Lisäksi tarkasteltiin kouluterveydenhuollon asiakkuutta perheen näkökulmasta sekä moniammatillista yhteistyötä kouluterveydenhuollossa. Tutkimuksellisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla analysoitiin asiakastyytyväisyyskyselystä kerätyt avoimet vastaukset.
Tulosten perusteella perheet toivoivat terveydenhoitajan olevan enemmän paikalla koululla ja perheiden tavattavissa. Perheet toivoivat myös asiakaslähtöisempää ja yksilöllisempää palvelua. Myös yhteistyötä perheiden kanssa ja terveysneuvontaa toivottiin enemmän. Asiakastyytyväisyyttä kouluterveydenhuollossa lisäsi miellyttäväksi ja asiantuntevaksi koettu henkilökunta. Perheitä ilahdutti myös kuulluksi ja autetuksi tulemisen kokemus sekä terveydenhoitajan vastaanotolla koettu luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri.
The thesis discusses factors related to the health of primary school pupils along with well-being of their families and children´s health habits. The thesis describes the legislation on regulating school health care and the key functions of the school health care. The thesis also examined the patronage of school health care from the perspective of the families and multi-professional cooperation in school health care. The study was carried out using content analysis to analyze the answers of the open questions.
According to the results, families wished that public health nurses would be more present at the school. Families also hoped customer-friendlier and more individual services in school health care. Additionally, families wanted more health education and collaboration between school health care and the families. The conclusion was that friendly and professional personnel of school health care increased the customer satisfaction. It was important to customers that they were heard and helped. Customers also appreciate the confidential and safe ambience in the public health nurse`s practice.