Gemba-kävelystä tehokkuutta lentorahdin lajitteluun : case DHL Express Finland Oy
Salminen, Heli (2019)
Salminen, Heli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021936
Tiivistelmä
Gemba-kävely on osa lean-filosofiaa. Gemba on japania ja tarkoittaa oikeaa paikkaa, eli paikkaa, jossa arvo tuotetaan. Pääajatuksena on, että johtajat ja päättäjät vierailevat arvon lähteellä paikassa, jossa työ tehdään.
Tämä opinnäytetyö tehtiin DHL Express Oy:n toimeksiannon pohjalta. Tavoitteena opinnäytetyössä on suoritetun gemba-kävelyn avulla löytää keinoja lähetysten lajittelun tehostamiseksi lentorahtiterminaalissa. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään lean-ajatusmallia ja sitä, kuinka lean-filosofia vaikuttaa organisaatioon. Teoriaosiossa syvennytään myös leanin yhteen osa-alueeseen gemba-kävelyyn ja esitetään, mitä hyötyjä gemba-kävelyllä voi tuottaa ja kuinka suorittaa gemba-kävely.
Tutkimustuloksissa esitetään gemba-kävelyn aikana havainnoidut arvoa tuottamattomat toiminnot. Opinnäytetyössä dokumentoidaan suoritettu gemba-kävely lentorahtiterminaalissa saapuvien lähetysten lajittelun tehostamiseksi. Havaintojen lisäksi kävelyn aikana suoritettiin avointakeskustelua työtä tekevien henkilöiden kanssa.
Tuloksista ilmenee,kuinka työntekijöiden määrä vaikuttaa työn tuottavuuteen nykyisin resurssein ja automaattilinjaston toimivuus nykyiseen työympäristöön. Edellä mainitut tekijät johtavat tehottomiin työtapoihin, lajitteluvirheisiin ja mahdolliseen lähetysten vaurioitumiseen.
Gemba-kävely säännöllisesti suoritettuna on tehokas tapa parantaa tuottavuutta ja vähentää arvoa tuottamattomien toimintojen määrää. Tämä tutkimus osoittaa, että automatisoidun järjestelmän nopeutta ja työntekijöiden määrää tulisi tutkia jatkuvasti ja toiminnot tulisi mukauttaa vastaamaan prosessin muuttuvia tarpeita reaaliajassa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin DHL Express Oy:n toimeksiannon pohjalta. Tavoitteena opinnäytetyössä on suoritetun gemba-kävelyn avulla löytää keinoja lähetysten lajittelun tehostamiseksi lentorahtiterminaalissa. Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään lean-ajatusmallia ja sitä, kuinka lean-filosofia vaikuttaa organisaatioon. Teoriaosiossa syvennytään myös leanin yhteen osa-alueeseen gemba-kävelyyn ja esitetään, mitä hyötyjä gemba-kävelyllä voi tuottaa ja kuinka suorittaa gemba-kävely.
Tutkimustuloksissa esitetään gemba-kävelyn aikana havainnoidut arvoa tuottamattomat toiminnot. Opinnäytetyössä dokumentoidaan suoritettu gemba-kävely lentorahtiterminaalissa saapuvien lähetysten lajittelun tehostamiseksi. Havaintojen lisäksi kävelyn aikana suoritettiin avointakeskustelua työtä tekevien henkilöiden kanssa.
Tuloksista ilmenee,kuinka työntekijöiden määrä vaikuttaa työn tuottavuuteen nykyisin resurssein ja automaattilinjaston toimivuus nykyiseen työympäristöön. Edellä mainitut tekijät johtavat tehottomiin työtapoihin, lajitteluvirheisiin ja mahdolliseen lähetysten vaurioitumiseen.
Gemba-kävely säännöllisesti suoritettuna on tehokas tapa parantaa tuottavuutta ja vähentää arvoa tuottamattomien toimintojen määrää. Tämä tutkimus osoittaa, että automatisoidun järjestelmän nopeutta ja työntekijöiden määrää tulisi tutkia jatkuvasti ja toiminnot tulisi mukauttaa vastaamaan prosessin muuttuvia tarpeita reaaliajassa.