Kon-Ins Oy:n toimintakäsikirjan kehittäminen
Numminen, Johannes (2011)
Numminen, Johannes
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli laatia Kon-Ins Oy:lle kehitetty versio sen toimintakäsikirjasta. Kon-Ins Oy on tie-, katu-, vesihuolto- ja aluetekniikan suunnitteluun erikoistunut insinööritoimisto. Tavoitteeseen pääsy edellytti tutustumista yrityksen toimintatapoihin. Uusi versio tehtiin vastaamaan yrityksen johdon toiveita sekä RALA-sertfioinnin vaatimuksia. Tulevaisuudessa Kon-Ins Oy:n tavoitteena on hakea toimintajärjestelmälleen ulkopuolista hyväksyntää eli sertifikaattia. Uusi toimintakäsikirja palvelee tätä tavoitetta.
Toimintajärjestelmä on nykyaikainen termi laatujärjestelmälle. Toimintajärjestelmä on kokonaisuus, joka muodostuu yrityksen toimintatavoista. Hyvä järjestelmä auttaa yritystä teknisellä, toiminnallisella ja taloudellisella tasolla. Toimintakäsikirja taas on yleispiirteinen kokonaiskuvaus toimintajärjestelmästä. Se toimii apuvälineenä itse työn suorittamisessa ja yrityksen toimintaan tutustuttaessa.
Laatua painotetaan tarjouskilpailuissa usein enemmän kuin hintaa. Tämä on aiheuttanut sen, että yritykset joutuvat kiinnittämään entistä enemmän huomiota laatutekijöihin. Yrityksen tulee pystyä osoittamaan tilaajalle, että sen tuottamat palvelut ovat laadukkaita. Toimintajärjestelmän ja -käsikirjan avulla tämä on helpompi toteuttaa. Järjestelmän laadinnan todellisena motiivina tulee kuitenkin olla toiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen.
Rakentamisen laatu RALA ry on kiinteistö- ja rakennusalan keskeisten järjestöjen perustama toimija, joka tarjoaa alojen yrityksille erilaisia palveluja. Yksi niistä on RALA-sertifiointi, joka on toimintajärjestelmän arviointi- ja hyväksyntämenettely. Kon-Ins Oy aikoo hakea sertifikaattia järjestelmälleen tämän palvelun kautta. Menettely sisältää yrityksen itsearvioinnin sekä ulkopuolisten arvioijien suorittaman auditoinnin.
Laatu on käsitteenä moniulotteinen. Sitä voidaan määritellä monesta eri näkökulmasta. Laatu syntyy myös suunnittelussa monen eri osatekijän yhteistuloksena. Merkittäviä tekijöitä hyvän lopputuloksen kannalta ovat koulutus, hyvät ja kattavat asiakassuhteet, ammattitaitoinen henkilökunta, selkeä projektitoiminta, jatkuva kehitystyö sekä laadukas johtaminen.
Laatujohtamisella tarkoitetaan kokonaisvaltaista laadunhallintaa, joka sisältää yrityksen sisäisen toiminnan johtamista sekä markkinoiden ja asiakkaiden huomioon ottamista. Sen apuvälineiksi on kehitetty erilaisia työkaluja, joiden avulla yrityksen toimintaa voidaan kehittää ja ylläpitää. Näitä työkaluja myös Kon-Ins Oy voi tulevaisuudessa hyödyntää toiminnassaan.
Toimintajärjestelmä on nykyaikainen termi laatujärjestelmälle. Toimintajärjestelmä on kokonaisuus, joka muodostuu yrityksen toimintatavoista. Hyvä järjestelmä auttaa yritystä teknisellä, toiminnallisella ja taloudellisella tasolla. Toimintakäsikirja taas on yleispiirteinen kokonaiskuvaus toimintajärjestelmästä. Se toimii apuvälineenä itse työn suorittamisessa ja yrityksen toimintaan tutustuttaessa.
Laatua painotetaan tarjouskilpailuissa usein enemmän kuin hintaa. Tämä on aiheuttanut sen, että yritykset joutuvat kiinnittämään entistä enemmän huomiota laatutekijöihin. Yrityksen tulee pystyä osoittamaan tilaajalle, että sen tuottamat palvelut ovat laadukkaita. Toimintajärjestelmän ja -käsikirjan avulla tämä on helpompi toteuttaa. Järjestelmän laadinnan todellisena motiivina tulee kuitenkin olla toiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen.
Rakentamisen laatu RALA ry on kiinteistö- ja rakennusalan keskeisten järjestöjen perustama toimija, joka tarjoaa alojen yrityksille erilaisia palveluja. Yksi niistä on RALA-sertifiointi, joka on toimintajärjestelmän arviointi- ja hyväksyntämenettely. Kon-Ins Oy aikoo hakea sertifikaattia järjestelmälleen tämän palvelun kautta. Menettely sisältää yrityksen itsearvioinnin sekä ulkopuolisten arvioijien suorittaman auditoinnin.
Laatu on käsitteenä moniulotteinen. Sitä voidaan määritellä monesta eri näkökulmasta. Laatu syntyy myös suunnittelussa monen eri osatekijän yhteistuloksena. Merkittäviä tekijöitä hyvän lopputuloksen kannalta ovat koulutus, hyvät ja kattavat asiakassuhteet, ammattitaitoinen henkilökunta, selkeä projektitoiminta, jatkuva kehitystyö sekä laadukas johtaminen.
Laatujohtamisella tarkoitetaan kokonaisvaltaista laadunhallintaa, joka sisältää yrityksen sisäisen toiminnan johtamista sekä markkinoiden ja asiakkaiden huomioon ottamista. Sen apuvälineiksi on kehitetty erilaisia työkaluja, joiden avulla yrityksen toimintaa voidaan kehittää ja ylläpitää. Näitä työkaluja myös Kon-Ins Oy voi tulevaisuudessa hyödyntää toiminnassaan.