Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E18-tiesuunnitelmien ja toteutuneiden rakennussuunnitelmien vertailua : välillä Paimio–Muurla ja Muurla–Lohja

Suntio, Ville (2011)

Avaa tiedosto
Suntio_Ville.pdf (2.251Mt)
Lataukset: 


Suntio, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178341
Tiivistelmä
Pohjois-Euroopassa sijaitseva E18-tie on olennainen osa Pohjolan kolmiota, joka kuuluu EU:n tärkeimpien kehitettävien liikenneyhteyksien verkkoon. Suomessa E18-tie johtaa Turun ja Naantalin satamista Venäjän rajalle Vaalimaalle.

Tässä työssä vertaillaan E18 Paimio–Muurla ja Muurla–Lohja moottoritiehankkeiden tiesuunnitelmia ja toteutuneita rakennussuunnitelmia tasauksen, poikkileikkauksen ja pohjanvahvistusten osalta. Suunnitelmien vertailun avulla selvitetään myös Paimio–Muurla hankkeessa käytetyn suunnittele ja toteuta -mallin ja Muurla–Lohja hankkeessa käytetyn elinkaarimallin eroavaisuuksia sekä niiden hyötyjen ja haittojen paikkansa pitävyyttä.

Suomessa infrahankkeissa 1990-luvun puolivälissä käyttöön otettu suunnittele ja toteuta -malli sisältää hankkeen rakennussuunnittelun sekä toteuttamisen. Se on nykyään yleisin tiehankkeissa käytetyistä toteutusmuodoista.

Elinkaarimalli on ollut Suomessa käytössä 2000-luvun alusta lähtien. Se sisältää hankkeen rakennussuunnittelun, toteuttamisen, rahoituksen sekä hoidon ja ylläpidon. Tilaaja ja palveluntuottaja tekevät palvelusopimuksen, jonka aikana palveluntuottaja vastaa siitä, että tie täyttää sille asetetut vaatimukset.

Paimio–Muurla hanke oli ensimmäisiä suunnittele ja toteuta –mallilla toteutettuja hankkeita Suomessa. Tien toteuttaminen aloitettiin vuonna 1997 ja se avattiin liikenteelle vuonna 2003.

Muurla–Lohja hankkeen toteuttaminen aloitettiin vuonna 2005 ja se avattiin kokonaisuudessaan liikenteelle 2009. Hankkeen palvelusopimus päättyy vuonna 2029. Hanke oli ensimmäisiä elinkaarimallilla toteutettuja hankkeita Suomessa.

Paimio–Muurla hankkeen muutoksista havaittiin, että toteutusmallin uutuudesta johtuen sen tuomia etuja ei juurikaan hyödynnetty.

Muurla–Lohja hankkeessa tehdyillä muutoksilla nopeutettiin hankkeen toteutusaikataulua. Palveluntuottaja hyödynsi toteutusmallin tuomia etuja sekä innovaatiomahdollisuuksia tehokkaasti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste