Kannettavien käyttö ja hyödyllisyys opiskelussa, case: HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Mygänen, Pavel (2011)
Mygänen, Pavel
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117233
Tiivistelmä
Syksyllä 2009 HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa otettiin ensimmäisen kerran käyttöön opiskelijakannettavat tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opintonsa aloittaville opiskelijoille.
Tässä opinnäytteessä selvitettiin opiskelijoiden kannettavien käyttöä opiskelussa sekä kannettavien vaikutusta opintojen suorittamiseen. Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena syksyn 2008 ja syksyn 2010 välillä aloittaneille HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoille. Kyselyn tuloksia verrattiin Suomessa ja Yhdysvalloissa tehtyihin tutkimuksiin kannettavien käytöstä.
Opiskelijoilta kysyttiin, kuinka paljon opiskelija käyttää saamaansa kannettavaa opiskelussa ja miten kannettavat tehostavat opiskelua. Vastaajat kertoivat kannettavien tieto-koneiden käyttötarpeista ja tarvittavista teknisistä vaatimuksista. Kyselyn tulosten perusteella kannettavat tietokoneet ovat tärkeä apu oppimisessa ja tarjoavat mahdollisuuden avoimempaan oppimisympäristöön.
Tässä opinnäytteessä selvitettiin opiskelijoiden kannettavien käyttöä opiskelussa sekä kannettavien vaikutusta opintojen suorittamiseen. Selvitys tehtiin kyselytutkimuksena syksyn 2008 ja syksyn 2010 välillä aloittaneille HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoille. Kyselyn tuloksia verrattiin Suomessa ja Yhdysvalloissa tehtyihin tutkimuksiin kannettavien käytöstä.
Opiskelijoilta kysyttiin, kuinka paljon opiskelija käyttää saamaansa kannettavaa opiskelussa ja miten kannettavat tehostavat opiskelua. Vastaajat kertoivat kannettavien tieto-koneiden käyttötarpeista ja tarvittavista teknisistä vaatimuksista. Kyselyn tulosten perusteella kannettavat tietokoneet ovat tärkeä apu oppimisessa ja tarjoavat mahdollisuuden avoimempaan oppimisympäristöön.