Isoisää lainaamassa : teatterinuken suunnittelu ja toteutus
Pekonen, Hanna (2011)
Pekonen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198666
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja valmistaa yksi teatterinukke ja siihen kiinteästi liittyvä lavas-tusosio Hämeen Kuninkaalliselle Nukketeatterille. Kyseessä oli syksyllä 2010 toteutettu Isoisää lainaa-massa -nukketeatteriesitys. Näytelmän käsikirjoitus perustui Ulf Starkin (1992) lastenkirjaan Kan du vissla, Johanna (suom. Voitko vislata Hanna), jonka pohjalta on tehty myös elokuva- ja teatteriversioita.
Lähtökohtana oli suunnitella nukke ja lavastusosio niin, että siitä tulee toimiva osa näytelmän yhtenäistä visuaalista ilmettä. Nuken valmistuksen tärkeimpiä kriteereitä olivat helppokäyttöisyys, toimiva suu-naukaisumekanismi ja nuken luonteenpiirteen korostaminen. Aluksi tutustuin esityksen käsikirjoitukseen, jonka avulla sain käsityksen tulevasta näytelmästä sekä kohtauksista, joissa nukke esiintyy.
Työni avuksi valitsin Anttilan (2006) kriittisen realistisen evaluaation prosessimallin, josta muokkasin työhöni sopivan. Malli toimi hyvänä pohjana suunnittelu- ja valmistusprosessin kuvaamisessa, koska sen tuloksena on yleensä konkreettinen tuote, tässä tapauksessa teatterinukke ja lavastusosio. Suunnittelu-prosessin apuna hyödynsin myös funktioanalyysin kuudesta osa-alueesta käytön, assosiaation ja estetii-kan funktioita, joiden avulla selvensin suunnittelussa vaadittuja ominaisuuksia. Lopuksi arvioin tavoit-teiden toteutumista funktioanalyysiin peilaten.
Nuken ja lavastusosion suunnittelun apuna käytin ohjaajan piirtämiä luonnoksia näytelmän muista nu-keista ja lavastuselementeistä, sekä keräämiäni tietoja erilaisista nukketekniikoista ja nuken suun au-kaisumekanismeista. Suunnitteluprosessin alkuvaiheessa keräsin myös kuvamateriaalia, joista laadin kuvakollaaseja ideoinnin tueksi. Tein nuken päästä lisäksi kaksi koekappaletta ennen varsinaisen nuken valmistamista. Työssäni olen selvittänyt koekappaleiden valmistusvaiheita sekä projektin kulkua koko-naisuudessaan kohti lopullista teatterinukkea. Valitsin nuken valmistustekniikaksi lopulta käsinukketek-niikan, sillä se vastasi parhaiten ohjaajan näkemystä.
Näytelmän ensi-ilta oli 3.11.2010 Hämeenlinnan kirjastolla. Tärkeimmät vaatimukset projektin toteutuk-seen ja arviointiin asetti näytelmän ohjaaja. Hänen arvionsa mukaan sekä nukke että lavastusosio toimivat tarkoituksenmukaisesti ja olivat osa näytelmän yhtenäistä visuaalista ilmettä. Tavoitteeni mukaan pääsin myös kehittämään itseäni opinnäytetyön parissa.
Lähtökohtana oli suunnitella nukke ja lavastusosio niin, että siitä tulee toimiva osa näytelmän yhtenäistä visuaalista ilmettä. Nuken valmistuksen tärkeimpiä kriteereitä olivat helppokäyttöisyys, toimiva suu-naukaisumekanismi ja nuken luonteenpiirteen korostaminen. Aluksi tutustuin esityksen käsikirjoitukseen, jonka avulla sain käsityksen tulevasta näytelmästä sekä kohtauksista, joissa nukke esiintyy.
Työni avuksi valitsin Anttilan (2006) kriittisen realistisen evaluaation prosessimallin, josta muokkasin työhöni sopivan. Malli toimi hyvänä pohjana suunnittelu- ja valmistusprosessin kuvaamisessa, koska sen tuloksena on yleensä konkreettinen tuote, tässä tapauksessa teatterinukke ja lavastusosio. Suunnittelu-prosessin apuna hyödynsin myös funktioanalyysin kuudesta osa-alueesta käytön, assosiaation ja estetii-kan funktioita, joiden avulla selvensin suunnittelussa vaadittuja ominaisuuksia. Lopuksi arvioin tavoit-teiden toteutumista funktioanalyysiin peilaten.
Nuken ja lavastusosion suunnittelun apuna käytin ohjaajan piirtämiä luonnoksia näytelmän muista nu-keista ja lavastuselementeistä, sekä keräämiäni tietoja erilaisista nukketekniikoista ja nuken suun au-kaisumekanismeista. Suunnitteluprosessin alkuvaiheessa keräsin myös kuvamateriaalia, joista laadin kuvakollaaseja ideoinnin tueksi. Tein nuken päästä lisäksi kaksi koekappaletta ennen varsinaisen nuken valmistamista. Työssäni olen selvittänyt koekappaleiden valmistusvaiheita sekä projektin kulkua koko-naisuudessaan kohti lopullista teatterinukkea. Valitsin nuken valmistustekniikaksi lopulta käsinukketek-niikan, sillä se vastasi parhaiten ohjaajan näkemystä.
Näytelmän ensi-ilta oli 3.11.2010 Hämeenlinnan kirjastolla. Tärkeimmät vaatimukset projektin toteutuk-seen ja arviointiin asetti näytelmän ohjaaja. Hänen arvionsa mukaan sekä nukke että lavastusosio toimivat tarkoituksenmukaisesti ja olivat osa näytelmän yhtenäistä visuaalista ilmettä. Tavoitteeni mukaan pääsin myös kehittämään itseäni opinnäytetyön parissa.