Kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa : kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma Pasalanpuiston päiväkotiin
Marttila, Terhi; Ahvenus, Annina (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Marttila, Terhi
Ahvenus, Annina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052083
Tiivistelmä
Kiusaaminen on vakava riski yksilön hyvinvoinnille ja sen ehkäisyn ja siihen puuttuminen tulee aloittaa mahdollisimman aikaisin inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi. Työ on ehdotonta laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi. Useat lait, kuten lasten oikeuksien sopimus ja varhaiskasvatuslaki antavat pohjan kiusaamisen ehkäisylle. Valtakunnallisen varhaiskasvatuksen työtä ohjaavan dokumentin, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemisen tavat tulee kuvata paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Tämän opinnäytetyön aihe on kiusaamisen ehkäisy, ja se toteutettiin kehittämistyönä raisiolaisessa Pasalanpuiston päiväkodissa. Kehittämistehtävänä oli etsiä toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn ja vakiinnuttaa niitä käytäntöön yhteistyössä henkilöstön ja vanhempien kanssa. Tavoitteena oli luoda dokumentti päiväkodin henkilökunnan käyttöön, jolla kiusaamisen ehkäisevästä työstä tehdään suunnitelmallisempaa ja helpommin arvioitavaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kiusaamiseen, lasten vertaissuhteisiin ja kiusaamisen ehkäisyyn liittyvästä teoriatiedosta. Kiusaamisesta pienten lasten keskuudessa ei ole tehty vielä kovin laajasti tutkimusta, joten työssä myös yleisesti kiusaamiseen ilmiönä. Kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastatteluja päiväkodin henkilökunnalle sekä sähköistä kyselylomaketta ja kyselyjulistetta eli ajatuspuuta päiväkodin lasten vanhemmille.
Kehittämistyön tuotoksena valmistui kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma Pasalanpuiston päiväkodille. Suunnitelma koostuu kiusaamisen ehkäisyyn liittyvästä teoriakirjallisuudesta, käytännön vinkeistä ja kehittämistyöstä, eli haastatteluista, kyselystä ja ajatuspuusta nousseista ajatuksista. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu ryhmäkohtainen kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmapohja, jota kasvattajat voivat käyttää työnsä tukena. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma sai positiivista palautetta toimeksiantajalta ja päiväkodin henkilökunnalta. Suunnitelman käyttöönottaminen ja siitä vanhemmille tiedottaminen jää päiväkodin henkilökunnan vastuulle. Bullying poses a severe risk to a person’s wellbeing so the prevention and intervention of bullying must begin as early as possible to minimalize human suffering. Preventive work is necessary to ensure good quality in early childhood education. The foundation for prevention of bullying is based on Finland’s legislation and Convention on the Rights of the Child. National Core Curriculum for Early Childhood Education, the document that conducts national early childhood education, states that the ways to prevent bullying, violence and harassment must be depicted in local curricula for early childhood education.
The subject of this thesis is prevention of bullying. It was done as a development work in cooperation with Pasalanpuisto Day Care Center in Raisio. The task was to create a document for the teachers of the day care center to help make prevention of bullying more systematic and easier to evaluate.
The theoretical framework consists of collected data of bullying, children’s peer relationships, bullying and prevention of bullying. Bullying among small children is not well-researched so bullying as general phenomenon is also covered in this thesis. The developmental methods consist of semi-constructed interview for the staff, and online survey and a placard for the parents of the children in the day care center.
The final product of the development work is Bullying Prevention and Intervention Plan for Pasalanpuisto Day Care Center. The plan consists of theoretical literature, practical methods, and the combined results of the development work. Bullying Prevention and Intervention Plan for Day Care Teams is also included in the plan as a tool for the teachers to use in their work.
Bullying Prevention and Intervention Plan was given positive feedback from the employer and the teachers. Putting the plan to use and informing parents of it is left for the staff.
Tämän opinnäytetyön aihe on kiusaamisen ehkäisy, ja se toteutettiin kehittämistyönä raisiolaisessa Pasalanpuiston päiväkodissa. Kehittämistehtävänä oli etsiä toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn ja vakiinnuttaa niitä käytäntöön yhteistyössä henkilöstön ja vanhempien kanssa. Tavoitteena oli luoda dokumentti päiväkodin henkilökunnan käyttöön, jolla kiusaamisen ehkäisevästä työstä tehdään suunnitelmallisempaa ja helpommin arvioitavaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kiusaamiseen, lasten vertaissuhteisiin ja kiusaamisen ehkäisyyn liittyvästä teoriatiedosta. Kiusaamisesta pienten lasten keskuudessa ei ole tehty vielä kovin laajasti tutkimusta, joten työssä myös yleisesti kiusaamiseen ilmiönä. Kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastatteluja päiväkodin henkilökunnalle sekä sähköistä kyselylomaketta ja kyselyjulistetta eli ajatuspuuta päiväkodin lasten vanhemmille.
Kehittämistyön tuotoksena valmistui kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma Pasalanpuiston päiväkodille. Suunnitelma koostuu kiusaamisen ehkäisyyn liittyvästä teoriakirjallisuudesta, käytännön vinkeistä ja kehittämistyöstä, eli haastatteluista, kyselystä ja ajatuspuusta nousseista ajatuksista. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu ryhmäkohtainen kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmapohja, jota kasvattajat voivat käyttää työnsä tukena. Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma sai positiivista palautetta toimeksiantajalta ja päiväkodin henkilökunnalta. Suunnitelman käyttöönottaminen ja siitä vanhemmille tiedottaminen jää päiväkodin henkilökunnan vastuulle.
The subject of this thesis is prevention of bullying. It was done as a development work in cooperation with Pasalanpuisto Day Care Center in Raisio. The task was to create a document for the teachers of the day care center to help make prevention of bullying more systematic and easier to evaluate.
The theoretical framework consists of collected data of bullying, children’s peer relationships, bullying and prevention of bullying. Bullying among small children is not well-researched so bullying as general phenomenon is also covered in this thesis. The developmental methods consist of semi-constructed interview for the staff, and online survey and a placard for the parents of the children in the day care center.
The final product of the development work is Bullying Prevention and Intervention Plan for Pasalanpuisto Day Care Center. The plan consists of theoretical literature, practical methods, and the combined results of the development work. Bullying Prevention and Intervention Plan for Day Care Teams is also included in the plan as a tool for the teachers to use in their work.
Bullying Prevention and Intervention Plan was given positive feedback from the employer and the teachers. Putting the plan to use and informing parents of it is left for the staff.