Regndans : En fiktiv minikollektion regnkappor för Marimekko
Backman, Åsa (2011)
Backman, Åsa
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188487
Tiivistelmä
Marimekkos nuvarande målgrupp är främst kvinnor i medelåldern och det finns en strävan att företaget skall nå ut till yngre konsumenter. I mitt examensarbete planerar jag en fiktiv minikollektion regnkappor för Marimekko, vilken riktar sig till en målgrupp på kvinnor i åldern 20-30 år. Min metod är tredelad. Dels använder jag mig av en testgrupp bestående av elva kvinnor i 20-30 års ålder. Genom en enkätundersökning tar jag reda på testgruppens syn på Marimekko och dess produkter, dess inställning till mode och stil samt ber respondenterna kommentera skisser, mönsterförslag och moodboards. Enligt min testgrupp är det viktigt att ett ytterplagg är praktiskt och bekvämt och inte bundet till en viss säsong utan klassiskt men ändå utstickande. Den ekonomiska aspekten är också viktig.
Jag analyserar även det befintliga utbudet regnkappor, såväl i fysiska butiker som i nätbutiker. På marknaden finns främst regnjackor i fritidsmodell eller kappor med klassiska snitt, vilka lämpar sig bättre för vardagsbruk framom fest.
Slutligen analyserar jag även hörnstenarna i Marimekkos koncept. Marimekko förknippas med enkla, funktionella och avskalade plagg där mönstret dominerar. Baserat på mina tre utgångspunkter, designar jag tre regnkappor för Marimekko, av vilka jag syr upp två prototyper. Resultatet av mitt examensarbete är tre regnkappor som tilltalar en yngre målgrupp, regnkappor vars design man inte kan hitta någon annanstans på marknaden och som samtidigt passar in i Marimekkos koncept. Mika Ihamuotila, the chief executive officer at Marimekko, has indicated in a few articles that Marimekko wishes to start searching out to a younger target group. Currently Marimekko's main target group is middle-aged women. In my bachelor's thesis, I am designing a small, fictitious Marimekko collection of raincoats for 20 - 30 years old women. I use three different methods. I have a test group, which consists of eleven women in the age of 20 – 30 years. In a survey, they tell me their opinion about Marimekko and their attitude towards trends and style. They also comment on moodboards, fashion drawings and suggestions of pattern. According to my test group, it is important that a raincoat is practical, comfortable and classic rather than trendy but yet different. The economical aspect is also significant.
I analyze the existing supply of raincoats at a few chain stores as well as at a couple of established online shops. On the market, there are mostly raincoats for recreational purposes, more casual than sophisticated.
Finally, I also analyze the cornerstones in the concept of Marimekko. Marimekko stands for simplicity, functionality and clean-cut garments with dominating patterns. Based on my three starting points I design three raincoats for Marimekko, of which I make two prototypes. The result of my bachelor's thesis is three raincoats that attract a younger target group, raincoats with a design that you cannot find anywhere on the market at the same time as they fit in to the concept of Marimekko.
Jag analyserar även det befintliga utbudet regnkappor, såväl i fysiska butiker som i nätbutiker. På marknaden finns främst regnjackor i fritidsmodell eller kappor med klassiska snitt, vilka lämpar sig bättre för vardagsbruk framom fest.
Slutligen analyserar jag även hörnstenarna i Marimekkos koncept. Marimekko förknippas med enkla, funktionella och avskalade plagg där mönstret dominerar. Baserat på mina tre utgångspunkter, designar jag tre regnkappor för Marimekko, av vilka jag syr upp två prototyper. Resultatet av mitt examensarbete är tre regnkappor som tilltalar en yngre målgrupp, regnkappor vars design man inte kan hitta någon annanstans på marknaden och som samtidigt passar in i Marimekkos koncept.
I analyze the existing supply of raincoats at a few chain stores as well as at a couple of established online shops. On the market, there are mostly raincoats for recreational purposes, more casual than sophisticated.
Finally, I also analyze the cornerstones in the concept of Marimekko. Marimekko stands for simplicity, functionality and clean-cut garments with dominating patterns. Based on my three starting points I design three raincoats for Marimekko, of which I make two prototypes. The result of my bachelor's thesis is three raincoats that attract a younger target group, raincoats with a design that you cannot find anywhere on the market at the same time as they fit in to the concept of Marimekko.