Pylkkäsen polulla : Aikuisten opastusohjelma Hämeen luontokeskukselle
Leikola, Katri (2011)
Leikola, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208840
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella Metsähallituksen Hämeen luontokeskukselle uusi ulko-opastus aikuiskäyttöön. Suunnitelmaa ohjasivat Metsähallituksen luonto-opastuksen periaatteet ja asiakkaan toiveet. Työtä ohjasi myös suomalaisten metsäkokemukset, niin virkistyksen kuin inspiraation lähteenä. Jokamiehenoikeudet liittyvät läheisesti luonto-opastuksiin ja niiden suunnitteluun.
Hämeen luontokeskus on Metsähallituksen asiakaspalvelupiste Tammelassa. Vaikka lapsiryhmät ovatkin yksi suurimpia asiakasryhmiä, niin tarvetta myös aikuisopastukselle on.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuden tarkastelu sekä opastuksen pohjaksi tehty pienimuotoinen kyselytutkimus Metsähallituksen luonto- ja opastuskeskuksille. Lisäksi omakohtaiset kokemukset asiakkaiden opastuksesta auttoivat työn aiheen rajaamisessa ja uuden opastuksen kehittämisessä.
Opastusviestintä ohjaa kestävään, luontoa säästävään ja toisia huomioonottavaan luonnossa liikkumiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen suojelualueilla.
Ympäristökasvatuksen kirjallisuus painottaa, että kohtaamiset luonnon kanssa, kuten myös esteettiset elämykset, henkilökohtaiset kokemukset ja luontoherkkyyden kokeminen ovat luonto-opastuksen lähtökohtia lapsille. Tätä voidaan soveltaa myös aikuisten opastusten suunnitteluun.
Hämeen luontokeskus on Metsähallituksen asiakaspalvelupiste Tammelassa. Vaikka lapsiryhmät ovatkin yksi suurimpia asiakasryhmiä, niin tarvetta myös aikuisopastukselle on.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuden tarkastelu sekä opastuksen pohjaksi tehty pienimuotoinen kyselytutkimus Metsähallituksen luonto- ja opastuskeskuksille. Lisäksi omakohtaiset kokemukset asiakkaiden opastuksesta auttoivat työn aiheen rajaamisessa ja uuden opastuksen kehittämisessä.
Opastusviestintä ohjaa kestävään, luontoa säästävään ja toisia huomioonottavaan luonnossa liikkumiseen ja vastuulliseen käyttäytymiseen suojelualueilla.
Ympäristökasvatuksen kirjallisuus painottaa, että kohtaamiset luonnon kanssa, kuten myös esteettiset elämykset, henkilökohtaiset kokemukset ja luontoherkkyyden kokeminen ovat luonto-opastuksen lähtökohtia lapsille. Tätä voidaan soveltaa myös aikuisten opastusten suunnitteluun.