Raseborg som turistdestination : En undersökning bland utländska turister
Fagerström, Sabina (2011)
Fagerström, Sabina
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198684
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett uppdrag av Raseborg stads turistbyrå. Raseborg stads turistbyrå erbjuder kundbetjäning för både privata personer och grupper. Den fyrstjärniga turistbyrån är huvudansvarig för stadens turistmarknadsföring och informerar om turistattraktioner, evenemang, inkvartering och restauranger samt erbjuder guideförmedling och ett utbud av souvenirer. Syftet med detta examensarbete är att kartlägga de utländska turisternas bakomliggande orsaker till valet av Raseborg som destination. Dessutom undersöks varifrån turisterna kommer samt vilka marknadsföringskanaler de använt sig av.
På uppdragsgivarens begäran genomfördes en marknadsundersökning bland utländska turister sommaren 2010. Det huvudsakligen kvantitativa frågeformuläret besvarades av sammanlagt 195 turister. Den teoretiska referensramen för examensarbetet baserar sig på teorier om turistattraktioner, destinationer och marknadsföringskanaler.
Enligt marknadsundersökningens resultat representeras de utländska turisterna framför allt av tyskar, men även svenskarnas andel var betydande. Det är medelålders par i åldern 41-60 år som föredrar ett kortvarigt besök på 1-3 dagar. De tar sig för det mesta fram med bil och övernattar på camping. Som marknadsföringskanal har de använt sig av word-of-mouth metoden. Resultaten av undersökningen kommer att användas i arbetet som underlag för att utarbeta en marknadsföringsstrategi för Raseborg. This bachelor´s thesis is an assignment of Raseborg tourist office. Raseborg tourist office offers customer service for both private individuals and groups. The four-star tourist office is in charge of the city's tourism marketing and information about attractions, events, accommodation and restaurants as well as offering guide transit and a variety of souvenirs. The purpose of this bachelor´s thesis is to identify the foreign tourists´ underlying reasons for the choice of Raseborg as a destination. Also investigated the origin of tourists and the marketing channels they used.
On the principals' request was a market survey among foreign tourists in summer 2010. The quantitative questionnaire was answered by a total of 195 tourists. The theoretical framework of the thesis is based on theories of tourist attractions, destinations and marketing channels.
According to the market survey´s results are the foreign tourists represented especially of Germans, but also the share of Swedes were significant. There are middle-aged couples aged 41-60 years, who prefer a short visit of 1-3 days. Mostly use a car and stay overnight at a campsite. As a marketing channel, they used the word-of-mouth method. The results of the survey will be used in the process as a basis to develop a market strategy for Raseborg.
På uppdragsgivarens begäran genomfördes en marknadsundersökning bland utländska turister sommaren 2010. Det huvudsakligen kvantitativa frågeformuläret besvarades av sammanlagt 195 turister. Den teoretiska referensramen för examensarbetet baserar sig på teorier om turistattraktioner, destinationer och marknadsföringskanaler.
Enligt marknadsundersökningens resultat representeras de utländska turisterna framför allt av tyskar, men även svenskarnas andel var betydande. Det är medelålders par i åldern 41-60 år som föredrar ett kortvarigt besök på 1-3 dagar. De tar sig för det mesta fram med bil och övernattar på camping. Som marknadsföringskanal har de använt sig av word-of-mouth metoden. Resultaten av undersökningen kommer att användas i arbetet som underlag för att utarbeta en marknadsföringsstrategi för Raseborg.
On the principals' request was a market survey among foreign tourists in summer 2010. The quantitative questionnaire was answered by a total of 195 tourists. The theoretical framework of the thesis is based on theories of tourist attractions, destinations and marketing channels.
According to the market survey´s results are the foreign tourists represented especially of Germans, but also the share of Swedes were significant. There are middle-aged couples aged 41-60 years, who prefer a short visit of 1-3 days. Mostly use a car and stay overnight at a campsite. As a marketing channel, they used the word-of-mouth method. The results of the survey will be used in the process as a basis to develop a market strategy for Raseborg.