Globaalin ostolaskujen skannauksen palvelumallin vaikutukset ostoreskontran työhön : CASE: Kohdeyritys
Puttonen, Antti (2011)
Puttonen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198785
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksessä käyttöönotetun globaalin ostolaskujen skannauksen palvelumallin vaikutuksia ostoreskontran henkilöstön työhön. Tutkimus on kvalitatiivisella tutkimusotteella toteutettu fenomenologinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut, jotka suoritettiin neljälle ostoreskontran työntekijälle. Tutkimuksen aihe on kohdeyritykselle ajankohtainen, koska tutkimus tarjoaa yritykselle tietoa, miten henkilöstö kokee uuden ostolaskujen skannauksen palvelumallin vaikuttaneen käytännön työhön.
Tutkimuksen viitekehys muodostui digitaalisesta taloushallinnosta, ostolaskujen käsittelyprosessista ja ostolaskujen skannauksen uudesta palvelumallista. Digitaalisen taloushallinnon osuudessa tarkasteltiin taloushallinnon prosesseja sekä digitaalista taloushallintoa ja sen hyötyjä. Ostolaskujen käsittelyprosessin osuudessa tarkasteltiin lähemmin ostolaskujen käsittelyyn liittyviä prosesseja. Uuden palvelumallin osuudessa käytiin läpi kohdeyrityksen motiiveja uuden ostolaskujen skannauksen palvelumallin käyttöönottoon.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat, miten ostoreskontran henkilöstö koki uuden ostolaskujen skannauksen palvelumallin vaikuttaneen työhön käytännössä. Henkilöstö koki työn kuormittavuuden lisääntyneen uuden palvelumallin käynnistyttyä. Kuormittavuuden lisääntymiseen koettiin vaikuttaneen skannattujen paperisten ostolaskujen perustietojen virheet, ostolaskujen skannauksen hitaus ja skannaukseen lähetettävien ostolaskujen skannaaminen väärin tai ei ollenkaan. Yksi uuden palvelumallin käyttöönoton tavoitteista oli lisätä yritykseen saapuvien verkkolaskujen määrää, joka voisi toimia ratkaisuna myös henkilöstön kokemiin työn kuormittavuutta lisääviin tekijöihin. Tutkimuksen tulokset kuvaavat yrityksen ostoreskontran tilannetta tällä hetkellä. Ostoreskontran tilanne muuttuu kohdeyrityksen jatkaessa matkaa kohti globaalia verkkolaskuvisiota, mikä vaikuttaa myös tutkimustulosten käytettävyyteen jatkossa.
Tutkimuksen viitekehys muodostui digitaalisesta taloushallinnosta, ostolaskujen käsittelyprosessista ja ostolaskujen skannauksen uudesta palvelumallista. Digitaalisen taloushallinnon osuudessa tarkasteltiin taloushallinnon prosesseja sekä digitaalista taloushallintoa ja sen hyötyjä. Ostolaskujen käsittelyprosessin osuudessa tarkasteltiin lähemmin ostolaskujen käsittelyyn liittyviä prosesseja. Uuden palvelumallin osuudessa käytiin läpi kohdeyrityksen motiiveja uuden ostolaskujen skannauksen palvelumallin käyttöönottoon.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat, miten ostoreskontran henkilöstö koki uuden ostolaskujen skannauksen palvelumallin vaikuttaneen työhön käytännössä. Henkilöstö koki työn kuormittavuuden lisääntyneen uuden palvelumallin käynnistyttyä. Kuormittavuuden lisääntymiseen koettiin vaikuttaneen skannattujen paperisten ostolaskujen perustietojen virheet, ostolaskujen skannauksen hitaus ja skannaukseen lähetettävien ostolaskujen skannaaminen väärin tai ei ollenkaan. Yksi uuden palvelumallin käyttöönoton tavoitteista oli lisätä yritykseen saapuvien verkkolaskujen määrää, joka voisi toimia ratkaisuna myös henkilöstön kokemiin työn kuormittavuutta lisääviin tekijöihin. Tutkimuksen tulokset kuvaavat yrityksen ostoreskontran tilannetta tällä hetkellä. Ostoreskontran tilanne muuttuu kohdeyrityksen jatkaessa matkaa kohti globaalia verkkolaskuvisiota, mikä vaikuttaa myös tutkimustulosten käytettävyyteen jatkossa.