Asiakastyytyväisyystutkimus Keuruskopio Oy:lle
Kangasniemi, Katariina (2011)
Kangasniemi, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keuruskopio Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan ja palveluihin, sekä löytää mahdolliset kehityskohteet. Tämä tutkimus teetettiin, sillä edellisestä tutkimuksesta oli kulunut useampi vuosi ja haluttiin selvittää asiakkaiden kokemuksia ja mielikuvia yrityksen nykytilanteesta ja siihen kohdistuneista muutoksista.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja tyytyväisyyden mittaamista, asiakaslähtöisyyttä ja tutkimusten kriteerejä ja vaiheita.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä, käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Osa kyselyn osa-alueiden vastauksista kerättiin kyselylomakkeella olleilla kvalitatiivisilla eli laadullisilla kysymyksillä. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2011 ja tulokset käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimukseen vastasi 29 kuluttaja-asiakasta ja 25 yritysasiakasta. Yritysasiakkaiden kysely lähetettiin e-lomakkeena 125 yritykselle vastusprosentiksi muo-dostuen 20 %. Tulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun. Tyytyväisyys Keuruskopion toimintaan oli hyvä ja yleiskuva kyselystä oli positiivinen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asiakkaat toivoisivat yritykseen enemmän henkilökuntaa ja asiakaspalvelun laatuun toivottiin parannusta. Yritys voisi vastausten perusteella pyrkiä miettimään keinoja kehittää asiakaspalvelua ja miettiä lisähenkilökunnan palkkaamisen mahdollisuutta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja tyytyväisyyden mittaamista, asiakaslähtöisyyttä ja tutkimusten kriteerejä ja vaiheita.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä, käyttäen strukturoitua kyselylomaketta. Osa kyselyn osa-alueiden vastauksista kerättiin kyselylomakkeella olleilla kvalitatiivisilla eli laadullisilla kysymyksillä. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2011 ja tulokset käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimukseen vastasi 29 kuluttaja-asiakasta ja 25 yritysasiakasta. Yritysasiakkaiden kysely lähetettiin e-lomakkeena 125 yritykselle vastusprosentiksi muo-dostuen 20 %. Tulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun. Tyytyväisyys Keuruskopion toimintaan oli hyvä ja yleiskuva kyselystä oli positiivinen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että asiakkaat toivoisivat yritykseen enemmän henkilökuntaa ja asiakaspalvelun laatuun toivottiin parannusta. Yritys voisi vastausten perusteella pyrkiä miettimään keinoja kehittää asiakaspalvelua ja miettiä lisähenkilökunnan palkkaamisen mahdollisuutta.