Terassikahvila Cafe Torppa Oy:n yrityskuva ja asiakkaiden tyytyväisyys
Hämäläinen, Annika (2011)
Hämäläinen, Annika
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188551
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimeksianto Savonlinnassa toimivan Terassikahvila Cafe Torppa Oy:n yrittäjiltä ja perustuu heidän tarpeeseensa saada ajantasaista tietoa asiakkaiden näkemyksistä ja tyytyväisyydestä yrityksen palveluihin. Opinnäytetyön tutkimuskysymys muodostui seuraavaksi: Millainen yrityskuva Cafe Torpan asiakkailla on kahvilasta ja mitkä eri tekijät ovat vaikuttaneet yrityskuvan syntymiseen? Lisäksi tutkitaan, vastaako asiakkaiden mielikuva Cafe Torpasta yrityksen itsensä tavoittelemaa yrityskuvaa, ja onko asiakastyytyväisyydellä merkitystä yrityskuvan muodostumisessa.
Hyvä yrityskuva toimii kilpailuvalttina markkinoilla, se vetoaa asiakkaisiin ja helpottaa liiketoimintaa. Mielikuva yrityksestä muodostuu kokemuksista, saadusta informaatiosta ja uskomuksista. Hyvän yrityskuvan saavuttamisen edellytyksenä on asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen toimintaan. Asiakastyytyväisyys on seurausta asiakkaiden odotusten täyttämisestä tai niiden ylittämisestä.
Opinnäytetyön teoria käsittelee yrityskuvaa, joka koostuu yrityksen identiteetistä, profiilista ja mielikuvista sekä asiakastyytyväisyyttä, joka kuvastaa asiakkaiden odotusten täyttymistä. Lisäksi esittelen lyhyesti kahvilatoimialaa Suomessa. Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin informoitu kysely, jolloin tutkimuslomakkeet jaettiin Cafe Torpan kanta-asiakkaille ja satunnaisille asiakkaille. Yrityskuvaan liittyvinä tekijöinä tutkittiin yrityksen palvelutarjontaa, henkilökuntaa ja yrityksen toimintaympäristöä.
Tutkimustuloksien perusteella Cafe Torpan asiakastyytyväisyys on keskimäärin hyvä ja kahvilan tavoittelema yrityskuva on kanta-asiakkaiden mielestä toteutunut. Erityisen tyytyväisiä kanta-asiakkaat olivat henkilökuntaan ja palveluun, kun taas satunnaiset asiakkaat toimintaympäristöön. Yrityksen palvelutarjonnan monimuotoisuus ei ole selkeästi vastaajien tiedossa.
Koska Cafe Torpasta ei ole aikaisemmin tehty yrityskuvaa ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevää tutkimusta, niin toimeksiantaja voi hyödyntää tästä opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia kehittäessään kahvilaansa vielä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Mahdollisena jatkotutkimusaiheena voisi olla Cafe Torpan yrityskuvan tutkiminen muissa sidosryhmissä, esimerkiksi savonlinnalaisten keskuudessa.
Hyvä yrityskuva toimii kilpailuvalttina markkinoilla, se vetoaa asiakkaisiin ja helpottaa liiketoimintaa. Mielikuva yrityksestä muodostuu kokemuksista, saadusta informaatiosta ja uskomuksista. Hyvän yrityskuvan saavuttamisen edellytyksenä on asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen toimintaan. Asiakastyytyväisyys on seurausta asiakkaiden odotusten täyttämisestä tai niiden ylittämisestä.
Opinnäytetyön teoria käsittelee yrityskuvaa, joka koostuu yrityksen identiteetistä, profiilista ja mielikuvista sekä asiakastyytyväisyyttä, joka kuvastaa asiakkaiden odotusten täyttymistä. Lisäksi esittelen lyhyesti kahvilatoimialaa Suomessa. Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin informoitu kysely, jolloin tutkimuslomakkeet jaettiin Cafe Torpan kanta-asiakkaille ja satunnaisille asiakkaille. Yrityskuvaan liittyvinä tekijöinä tutkittiin yrityksen palvelutarjontaa, henkilökuntaa ja yrityksen toimintaympäristöä.
Tutkimustuloksien perusteella Cafe Torpan asiakastyytyväisyys on keskimäärin hyvä ja kahvilan tavoittelema yrityskuva on kanta-asiakkaiden mielestä toteutunut. Erityisen tyytyväisiä kanta-asiakkaat olivat henkilökuntaan ja palveluun, kun taas satunnaiset asiakkaat toimintaympäristöön. Yrityksen palvelutarjonnan monimuotoisuus ei ole selkeästi vastaajien tiedossa.
Koska Cafe Torpasta ei ole aikaisemmin tehty yrityskuvaa ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevää tutkimusta, niin toimeksiantaja voi hyödyntää tästä opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia kehittäessään kahvilaansa vielä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Mahdollisena jatkotutkimusaiheena voisi olla Cafe Torpan yrityskuvan tutkiminen muissa sidosryhmissä, esimerkiksi savonlinnalaisten keskuudessa.