Yleisimmät työehtosopimusrikkeet hotelli- ja ravintola-alalla : Työntekijän näkökulma
Saastamoinen, Ida (2011)
Saastamoinen, Ida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239082
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yleisimpiä työehtosopimusrikkeitä hotelli- ja ravintola-alalla. Tutkimuskysymykset työssä ovat ”Mitkä ovat yleisimpiä työehtosopimusrikkeitä hotelli- ja ravintola-alalla työntekijän näkökulmasta” ja ”Miten hyvin työntekijät tuntevat oman työehtosopimuksensa”. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä kyselylomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin Palvelualojen ammattiliitto PAM Ry:n edustaja Niina Koivuniemeä. Kyselyyn vastasi 80 hotelli- ja ravintola-alan työntekijää.
Tutkimuksessa selvisi, että rikkeitä tapahtuu alalla jatkuvasti. Ainoastaan kaksi vastaajaa ei ollut kohdannut työuransa aikana työehtosopimusrikkeitä. Yleisimmiksi rikkeiksi nousivat tutkimuksen perusteella erilaiset työvuorolistaan liittyvät rikkeet, työntekijöiden eriarvoinen kohtelu sekä erilaiset palkkaan ja työaikoihin liittyvät rikkeet. Kyselyssä tiedusteltiin myös, käytetäänkö vastaajan työpaikalla paikallista sopimista, sillä paikallinen sopiminen voi vaikuttaa työpaikan käytäntöihin. Suurin osa vastanneista ei kuitenkaan tiennyt, mitä paikallisella sopimisella tarkoitetaan, ja se oli tutkimuksen mukaan työpaikoilla harvinaista. Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista tunsi työehtosopimuksen kohtalaisesti tai hyvin.
Niina Koivuniemen haastattelun ja tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tietyt työehtosopimusrikkeet ovat hotelli- ja ravintola-alalla erittäin yleisiä. Myös useissa vastaajien kommenteissa toistuivat samat rikkeet. Erityisesti vastaajat ilmaisivat mielipiteensä siitä, että rikkeisiin on vaikea puuttua, koska se vaikuttaa jatkossa työntekijän kohteluun työpaikalla. Työantajat laiminlyövät työehtosopimuksen noudattamista sekä tietämättömyyttään että tahallisesti. Työntekijöiden koulutus on työehtosopimuksen tuntemisen kannalta erittäin tärkeää. Tieto edesauttaisi työntekijöitä pitämään oikeuksistaan paremmin kiinni, jolloin rikkeet todennäköisesti vähenisivät.
Tutkimuksessa selvisi, että rikkeitä tapahtuu alalla jatkuvasti. Ainoastaan kaksi vastaajaa ei ollut kohdannut työuransa aikana työehtosopimusrikkeitä. Yleisimmiksi rikkeiksi nousivat tutkimuksen perusteella erilaiset työvuorolistaan liittyvät rikkeet, työntekijöiden eriarvoinen kohtelu sekä erilaiset palkkaan ja työaikoihin liittyvät rikkeet. Kyselyssä tiedusteltiin myös, käytetäänkö vastaajan työpaikalla paikallista sopimista, sillä paikallinen sopiminen voi vaikuttaa työpaikan käytäntöihin. Suurin osa vastanneista ei kuitenkaan tiennyt, mitä paikallisella sopimisella tarkoitetaan, ja se oli tutkimuksen mukaan työpaikoilla harvinaista. Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista tunsi työehtosopimuksen kohtalaisesti tai hyvin.
Niina Koivuniemen haastattelun ja tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tietyt työehtosopimusrikkeet ovat hotelli- ja ravintola-alalla erittäin yleisiä. Myös useissa vastaajien kommenteissa toistuivat samat rikkeet. Erityisesti vastaajat ilmaisivat mielipiteensä siitä, että rikkeisiin on vaikea puuttua, koska se vaikuttaa jatkossa työntekijän kohteluun työpaikalla. Työantajat laiminlyövät työehtosopimuksen noudattamista sekä tietämättömyyttään että tahallisesti. Työntekijöiden koulutus on työehtosopimuksen tuntemisen kannalta erittäin tärkeää. Tieto edesauttaisi työntekijöitä pitämään oikeuksistaan paremmin kiinni, jolloin rikkeet todennäköisesti vähenisivät.