Julkaisujärjestelmä markkinointisivun toteutuksessa
Suopellonmäki, Pekka (2011)
Suopellonmäki, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208882
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin markkinointisivuston toteutusta ilmaisella avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmällä. Vaihtoehtoina olivat Wordpress, Drupal ja Joomla. Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Into-Digital Oy, ja työ pohjautui pääasiassa yhteen Into-Digital Oy:llä tehtyyn Internet-sivustoon. Sivuston nimeä ei haluttu julki, joten opinnäytteessä pyrittiin yleisempään kuvaukseen julkaisujärjestelmän käytöstä tuotetietoja sisältäville sivustoille. Sivusto ei sisältänyt verkkokauppaa.
Sivusto rakennettiin Wordpress-julkaisujärjestelmän päälle, sillä se oli ollut paljon käytössä myös muissa Into-Digital Oy:n projekteissa ja osoittautunut nopeasti kehitettäväksi alustaksi. Julkaisujärjestelmä räätälöitiin loppuasiakkaan ylläpidettäväksi käyttäen hyväksi valmiita komponentteja ja rakentamalla hallintatyökalut tuotteiden lisäämiseen ja muokkaamiseen. Hallintatyökalujen muihin ominaisuuksiin kuului mm. tuotteiden eräajo Excel-yhteensopivasta CSV-tiedostosta, kuvien tuonti ZIP-pakettina sekä tuotetietojen lataaminen Excel-tiedostona.
Sivustolle toteutettiin AJAX-tekniikkaa hyödyntävä tuotehaku, mahdollisuus tulostaa tai lähettää tuotetiedot PDF-tiedostona sekä Google Analytics -kävijäseuranta. Google Analytics -seuranta lisättiin sivulatausten lisäksi myös AJAX-tuotehakuun, jolloin suosituimmista hakukriteereistä saatiin statistiikkaa.
Sivuston rakentaminen aloitettiin marraskuun lopulla 2010 ja julkaistiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2011. Sivustolle toteutettuja ominaisuuksia ja niiden rakentamisesta saatuja oppeja voidaan jatkossa käyttää hyödyksi myös muilla vastaavilla sivustoilla.
Sivusto rakennettiin Wordpress-julkaisujärjestelmän päälle, sillä se oli ollut paljon käytössä myös muissa Into-Digital Oy:n projekteissa ja osoittautunut nopeasti kehitettäväksi alustaksi. Julkaisujärjestelmä räätälöitiin loppuasiakkaan ylläpidettäväksi käyttäen hyväksi valmiita komponentteja ja rakentamalla hallintatyökalut tuotteiden lisäämiseen ja muokkaamiseen. Hallintatyökalujen muihin ominaisuuksiin kuului mm. tuotteiden eräajo Excel-yhteensopivasta CSV-tiedostosta, kuvien tuonti ZIP-pakettina sekä tuotetietojen lataaminen Excel-tiedostona.
Sivustolle toteutettiin AJAX-tekniikkaa hyödyntävä tuotehaku, mahdollisuus tulostaa tai lähettää tuotetiedot PDF-tiedostona sekä Google Analytics -kävijäseuranta. Google Analytics -seuranta lisättiin sivulatausten lisäksi myös AJAX-tuotehakuun, jolloin suosituimmista hakukriteereistä saatiin statistiikkaa.
Sivuston rakentaminen aloitettiin marraskuun lopulla 2010 ja julkaistiin helmi-maaliskuun vaihteessa 2011. Sivustolle toteutettuja ominaisuuksia ja niiden rakentamisesta saatuja oppeja voidaan jatkossa käyttää hyödyksi myös muilla vastaavilla sivustoilla.