Att jobba med positiva språkattityder : Svenska veckan som exempel
Furuhjelm, Alexandra (2011)
Furuhjelm, Alexandra
Yrkeshögskolan Novia
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218996
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Svenska veckan -tapahtumaan. Tapahtuman tavoitteena on kiinnittää huomiota ruotsin kielen asemaan Suomessa ja edistää myönteistä suhtautumista ruotsin kieleen. Opinnäytetyö tehdään tilauksena Svenska Finlands folktingetille.
Opinnäytetyön tavoite on arvioida, kuinka hyvin Svenska veckan projektina on onnistunut kehittämishankkeessaan, jossa tavoitteeksi asetettiin tapahtuman tunnettavuuden kehittäminen. Työ esittelee Svenska veckanin, tapahtumassa tapahtuneen kehityksen vuosina 2009-2010 sekä nostaa esille niitä toimivia toimintamalleja, joita voidaan kehittää tulevaisuudessa. Kriittisen arvioinnin kautta tuodaan esille myös projektin ongelmakohtia. Työn taustana toimii tämänhetkinen yhteiskunnallinen kielikeskustelu.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii Åke Jerkedalin kahdeksanosainen arviointimalli. Omat kokemukseni projektista sekä projektin kautta opitut asiat nousevat opinnäytetyössä näkyvään rooliin.
Opinnäytetyön tuloksena Svenska veckan –tapahtumasta nostetaan esille viisi parhaan käytännön esimerkkiä. Nämä esimerkit toimivat mallina tavoistamme työskennellä vähemmistökielien kanssa Suomessa. Tavoitteena on, että esimerkkejä voi mukauttaa myös muissa kansainvälisissä yhteyksissä. Samalla esitellään, millä tavoin organisaatiot, kuten esimerkiksi Folktinget tai projektissa mukana olleet kunnat, voivat hyötyä samankaltaisista projekteista kuin Svenska veckan.
Opinnäytetyön tavoite on arvioida, kuinka hyvin Svenska veckan projektina on onnistunut kehittämishankkeessaan, jossa tavoitteeksi asetettiin tapahtuman tunnettavuuden kehittäminen. Työ esittelee Svenska veckanin, tapahtumassa tapahtuneen kehityksen vuosina 2009-2010 sekä nostaa esille niitä toimivia toimintamalleja, joita voidaan kehittää tulevaisuudessa. Kriittisen arvioinnin kautta tuodaan esille myös projektin ongelmakohtia. Työn taustana toimii tämänhetkinen yhteiskunnallinen kielikeskustelu.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii Åke Jerkedalin kahdeksanosainen arviointimalli. Omat kokemukseni projektista sekä projektin kautta opitut asiat nousevat opinnäytetyössä näkyvään rooliin.
Opinnäytetyön tuloksena Svenska veckan –tapahtumasta nostetaan esille viisi parhaan käytännön esimerkkiä. Nämä esimerkit toimivat mallina tavoistamme työskennellä vähemmistökielien kanssa Suomessa. Tavoitteena on, että esimerkkejä voi mukauttaa myös muissa kansainvälisissä yhteyksissä. Samalla esitellään, millä tavoin organisaatiot, kuten esimerkiksi Folktinget tai projektissa mukana olleet kunnat, voivat hyötyä samankaltaisista projekteista kuin Svenska veckan.