Hidastavat ja myötävaikuttavat tekijät ohjelmoijan kehittymisessä projektinvetäjäksi
Aalto, Annamari (2020)
Aalto, Annamari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat ohjelmoijan kehittymiseen projektinvetäjäksi. Ohjelmistotuotantoalalla on hyvin yleistä matalan hierarkian organisaatiot. Lisäksi alalla vallitsee vahvasti projektiluontoinen työskentelytapa. Nämä yhdessä luovat tilanteen, jossa pelkästään ohjelmointitaitoja kehittänyt työntekijä päätyykin tilanteeseen, jossa hänen tulisi toimia lisäksi projektinvetäjänä. Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esille pehmeiden taitojen kehittymistä tukevia seikkoja Vincitillä sekä niitä mahdollisesti hidastavia tekijöitä. Jotta ohjelmoijan kehittymistä voitaisiin tukea parhaalla mahdollisella tavalla, opinnäytetyön tarkoituksena on löytää kehittymistä tukevia tekijöitä, sekä toisaalta sitä hidastavia tekijöitä.
Teoriaosuudessa käsitellään oppimisen teorioita, itseohjautuvuutta ja motivaatiota sekä osaamisen johtamista. Vastauksia hidastaviin ja myötävaikuttaviin tekijöihin pyrittiin löytämään teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin toimeksiantajan työntekijöille. Haastatteluissa haastateltiin toimeksiantajan kuutta työntekijää, joista kaikki olivat Tampereen toimipisteeltä.
Tuloksista kävi ilmi, että parhaiten oppimiseen myötävaikutti organisaation tarjoama mahdollisuus itseohjautuvuuteen. Toisaalta samalla huolen aiheeksi nousi tämän toimintamallin sopivuus jokaiselle työntekijälle. Mikäli työntekijä syystä tai toisesta ajautuu itseohjautuvuuden ulkopuolelle, kuka hänestä silloin pitää huolta? Muita merkittäviä myötävaikuttavia tekijöitä olivat itseohjautuvuuden mahdollistama mallioppiminen osaavamman työntekijän kanssa sekä oikean asenteen omaavat työkaverit. Ilmapiirillä oli suuri vaikutus yksittäisen työntekijän oppimishaluiseen asenteeseen. Hidastavia tekijöitä oli satunnaisesti ilmenneet epäselvät jaot roolituksissa ja työnjaossa sekä toisinaan juurikin itseohjautuvuuden myötä tulevat haasteet esimiehettömästä organisaatiorakenteesta.
Teoriaosuudessa käsitellään oppimisen teorioita, itseohjautuvuutta ja motivaatiota sekä osaamisen johtamista. Vastauksia hidastaviin ja myötävaikuttaviin tekijöihin pyrittiin löytämään teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin toimeksiantajan työntekijöille. Haastatteluissa haastateltiin toimeksiantajan kuutta työntekijää, joista kaikki olivat Tampereen toimipisteeltä.
Tuloksista kävi ilmi, että parhaiten oppimiseen myötävaikutti organisaation tarjoama mahdollisuus itseohjautuvuuteen. Toisaalta samalla huolen aiheeksi nousi tämän toimintamallin sopivuus jokaiselle työntekijälle. Mikäli työntekijä syystä tai toisesta ajautuu itseohjautuvuuden ulkopuolelle, kuka hänestä silloin pitää huolta? Muita merkittäviä myötävaikuttavia tekijöitä olivat itseohjautuvuuden mahdollistama mallioppiminen osaavamman työntekijän kanssa sekä oikean asenteen omaavat työkaverit. Ilmapiirillä oli suuri vaikutus yksittäisen työntekijän oppimishaluiseen asenteeseen. Hidastavia tekijöitä oli satunnaisesti ilmenneet epäselvät jaot roolituksissa ja työnjaossa sekä toisinaan juurikin itseohjautuvuuden myötä tulevat haasteet esimiehettömästä organisaatiorakenteesta.