En välsignad konfliktdiskussion : En undersökning av kulturella mönster i dokumentärfilmens konflikt
Lönnquist, Ann-Louise (2011)
Lönnquist, Ann-Louise
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239104
Tiivistelmä
Dokumentärfilm har som medium goda förutsättningar att uppmärksamma kulturella skillnader. Vi behöver instrument för att kunna uppfatta och förstå andra kulturers konflikter. Denna uppsatsen undersöker om Mary Douglas’ grid och group-teori är ett giltigt instrument i detta avseende. Syftet är att undersöka hur avbildade kulturella mönster i dokumentärfilm kan hjälpa oss att förhålla oss opartiskt i konfliktdiskussioner. Teorin grundar sig i att det existerar fyra olika kulturer i alla samhällen, en individualistisk-, en fatalistisk-, en hierarkistisk-, och en egalitär kultur. Utan att gå in på psykologiska un-dersökningar förklarar den hur olika kulturer reagerar olika inför samma situation. Ar-betet undersöker dels på vilket vis grid- och groupteorin kan ge opartisk validitet till dokumentärfilm som en representation av verkligheten och dels vilken fördel dokumen-tärfilm som medium kan ha för att vidga det kulturella medvetandet hos publiken. Fyra filmer som producerats i samband med utbytesprogrammet Ecological Broadcasting har analyserats. Gemensamt för filmerna är att de har en klar huvudkaraktär. Metoden är utarbetad med målet att undersöka och benämna vilken ideologi huvudkaraktären strävar efter att leva i samt vilken ideologi karaktärens omgivning lever i. Undersökningen visar att många konflikter i dokumentärfilm är uppbyggd kring motsättningar mellan huvudkaraktärens kultur och dennas omgivnings kultur. Resultatet berättar att dokumentärfilm kan vara en trovärdig representation av verkligheten eftersom karaktärerna agerar i enlighet med vad teorin förutser. Utgående från resultaten kan vi opartiskt diskutera dokumentärfilm och analysera huruvida karaktärens handlande är trovärdigt även om vi inte själva identifierar oss med beteendet. Slutsatsen är att vi kan upptäcka kulturella likheter i karaktärers beteende. Resultatet påvisar även att dokumentärfilmer har en tendens att generalisera och omfatta vida sociala enheter som en enda. Med påföljden att filmerna eventuellt bygger vidare på de stereotypiska uppfattningar som projektet Ecological Braodcasting har som mål att rasera. Documentary as genre have great potential to display cultural differences but the audience cannot always personally relate to the character or the society in which the film is set. Hence we need tools that makes it possible to analyze and discuss the message and conflict of the film. The purpose of this paper is to explore how cultural patterns depicted in documentaries can help us to conduct ourselves impartially in conflict discussions. The grid and group theory is a valid instrument in this respect. The theory is based on the assumption that there exist four different cultures in any society, an individualistic, a fatalistic, a hierarchy, and an egalitarian culture. The theory explains how the different cultures react different to the same situation. This essay investigates firstly in what way the grid and group theory can provide impartial validity to the documentary film as a representation of reality. Secondly it investigates the advantage documentary may have in widening the cultural consciousness of the audience. Four films produced within the ex-change program Ecological Broadcasting has been analyzed. Based on the analysis we can notice that conflicts in documentaries are often built around tensions between the main characters culture and a surrounding culture. The results tell us that documentaries can be a credible representation of reality as the characters act according to what the theory predicts. Based on the results, we can impartially discuss the documentary and analyze whether the characters actions are credible, even if we ourselves do not identify ourselves with the behavior. To conclude we can discover cultural similarities in the characters' behavior. The result also demonstrates that documentaries have a tendency to generalize and include broad social units as a single. With the sanction that the films build stereotypical perceptions that Ecological Broadcasting is seeking to demolish.