Diabeetikkolapsi päiväkodissa: Opas henkilökunnalle
Laakso, Nina (2020)
Laakso, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002062110
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen päiväkotipäivän aikaista hoitoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa viimeisimpään näyttöön perustuva ohjausmateriaali päiväkoti-ikäisen lapsen tyypin 1 diabeteksen hoidosta päiväkotipäivän aikana. Ohjausmateriaali toteutettiin kirjallisen oppaan muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa päiväkotien henkilökunnan diabeteshoidon osaamista niin, että heillä on varmempi olo hoitaa diabeetikkolasta ja näin ollen vanhemmat voivat turvallisin mielin jättää lapsensa hoitoon. Opinnäytetyön tekijän omat tavoitteet olivat harjaantua projektin hallinnassa ja toteutuksessa sekä kirjallisen ohjeen työstämisessä ja syventyä lisää tyypin 1 diabeteksen hoitoon ja hoidonohjaukseen. Opinnäytetyö tehtiin Laitilan kaupungin päiväkotien henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tyypin 1 diabeteksen puhkeamista, insuliinihoitoa, verensokerin seurantaa ja kudossokerin jatkuvaa sensorointia, ruokavaliota ja hiilihydraattilaskentaa, liikunnan vaikutuksia diabetekseen, hypo- ja hyperglykemiaa ja niiden ensiapua sekä diabeetikkolapsen hoitoa päiväkodissa.
Ennen oppaan työstämistä päiväkotien henkilökunnalle lähetettiin ennakkokysely, minkä avulla selvitettiin heidän osaamistaan tyypin 1 diabeteksen hoidossa sekä heidän toiveitaan oppaan sisällöksi. Oppaassa painotettiin vastausten perusteella tämänhetkisiä teknologisia laitteita diabeteksen hoidossa sekä ruokavaliota ja hiilihydraattilaskentaa. Verensokerin mittaaminen ja insuliinin pistäminen kynällä koettiin hyvin osatuksi.
Oppaan valmistumisen jälkeen se esiteltiin päiväkotien henkilökunnalle ja heiltä pyydettiin oppaasta palautetta kirjallisesti. Opas lähetettiin myös Tyksin lasten ja nuorten diabeteskeskuksen sekä Vakka-Suomen sairaalan diabeteshoitajille tarkastettavaksi. Saadun palautteen perusteella valmis opas on selkeä ja loogisesti etenevä kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää niin ohjauksessa kuin itsenäisessä tietojen tarkistamisessa.
Jatkossa olisi hyvä selvittää, onko oppaasta ollut käytännön hyötyä päiväkotien henkilökunnalle sekä opiskelijoille. Opasta voisi tulevaisuudessa kehittää eteenpäin niin, että se kattaisi esimerkiksi alakoulun ja aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan. The purpose of this thesis was to produce a guidebook for personnel about type 1 diabetic child in day care. The guidebook was based on the latest evidence-based knowledge about type 1 diabetes and diabetic child in day care. The aim of this thesis was to strengthen the knowledge of the personnel in the day care so that the personnel would feel confident while taking care of the diabetic child. Therefore, the parents would feel safer to leave their child to the day care. The aim of the thesis worker was to became competent in project managing and in making of the written instruction and deepen the knowledge and guidance of the type 1 diabetes. The guidebook was made for nursery schools in the city of Laitila.
The theory part consisted about type 1 diabetes as a disease and its symptoms, an insulin treatment, a blood sugar monitoring and continuous glucose monitoring, a diet and calculating of a carbohydrate, exercising and its impacts on diabetes, hypo- and hyperglycemia and their first aid and the nursing of the diabetic child in day care.
Before making the guidebook, there were a questionnaire for the personnel about what they know about diabetes and what was their expectations about the guidebook. Based on the personnel’s answers the guidebook was emphasized on the newest technological devices, the carbohydrates and the diet and hypo- and hyperglycemia and their first aid. The measuring of the blood sugar and the insulin injections was experienced as well-known subjects.
The finished guidebook was presented to the personnel in the nursery school and they were asked for to give feedback in questionnaire. The diabetes nurses in the children diabetes center of Tyks and in the Vakka-Suomi hospital was also asked to review the guidebook. Based on the given feedback, the finished guidebook is clear and logical. It can be used as a guidance material in guiding situation and as a self-learning material.
In the future it would be beneficial to study if the guidebook was helpful to the personnel and students in practice. In the future the guidebook would be developed in to the primary schools and the morning and afternoon clubs.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tyypin 1 diabeteksen puhkeamista, insuliinihoitoa, verensokerin seurantaa ja kudossokerin jatkuvaa sensorointia, ruokavaliota ja hiilihydraattilaskentaa, liikunnan vaikutuksia diabetekseen, hypo- ja hyperglykemiaa ja niiden ensiapua sekä diabeetikkolapsen hoitoa päiväkodissa.
Ennen oppaan työstämistä päiväkotien henkilökunnalle lähetettiin ennakkokysely, minkä avulla selvitettiin heidän osaamistaan tyypin 1 diabeteksen hoidossa sekä heidän toiveitaan oppaan sisällöksi. Oppaassa painotettiin vastausten perusteella tämänhetkisiä teknologisia laitteita diabeteksen hoidossa sekä ruokavaliota ja hiilihydraattilaskentaa. Verensokerin mittaaminen ja insuliinin pistäminen kynällä koettiin hyvin osatuksi.
Oppaan valmistumisen jälkeen se esiteltiin päiväkotien henkilökunnalle ja heiltä pyydettiin oppaasta palautetta kirjallisesti. Opas lähetettiin myös Tyksin lasten ja nuorten diabeteskeskuksen sekä Vakka-Suomen sairaalan diabeteshoitajille tarkastettavaksi. Saadun palautteen perusteella valmis opas on selkeä ja loogisesti etenevä kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää niin ohjauksessa kuin itsenäisessä tietojen tarkistamisessa.
Jatkossa olisi hyvä selvittää, onko oppaasta ollut käytännön hyötyä päiväkotien henkilökunnalle sekä opiskelijoille. Opasta voisi tulevaisuudessa kehittää eteenpäin niin, että se kattaisi esimerkiksi alakoulun ja aamu- ja iltapäiväkerhotoiminnan.
The theory part consisted about type 1 diabetes as a disease and its symptoms, an insulin treatment, a blood sugar monitoring and continuous glucose monitoring, a diet and calculating of a carbohydrate, exercising and its impacts on diabetes, hypo- and hyperglycemia and their first aid and the nursing of the diabetic child in day care.
Before making the guidebook, there were a questionnaire for the personnel about what they know about diabetes and what was their expectations about the guidebook. Based on the personnel’s answers the guidebook was emphasized on the newest technological devices, the carbohydrates and the diet and hypo- and hyperglycemia and their first aid. The measuring of the blood sugar and the insulin injections was experienced as well-known subjects.
The finished guidebook was presented to the personnel in the nursery school and they were asked for to give feedback in questionnaire. The diabetes nurses in the children diabetes center of Tyks and in the Vakka-Suomi hospital was also asked to review the guidebook. Based on the given feedback, the finished guidebook is clear and logical. It can be used as a guidance material in guiding situation and as a self-learning material.
In the future it would be beneficial to study if the guidebook was helpful to the personnel and students in practice. In the future the guidebook would be developed in to the primary schools and the morning and afternoon clubs.